طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

تکلیف هفتم

سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۰۸ ق.ظ

طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق....
سلامی دوباره به دوستان
ان شاالله که امتحانات را به خوبی پشت سر گذاشته باشید...
تکلیف هفتم را اینگونه آغاز میکنیم:
با مطالعه سوره مبارکه کافرون و بسط موضوعات آن در سوره مبارکه زمر، پاسخ دهید که :
مصادیق همگام شدن با برائت رسول ، چیست؟
مهلت پاسخگویی: ساعت ۲۴ دوشنبه ۲۴ شهریور
با تشکر...
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۸
طبیب دوار

نظرات  (۱۵)

بسم الله الرحمن الرحیم
ازمولفه های همراهی با برایت رسول(ص)
1-کسی که درساعات شب خاضعانه فرمان خدارااطاعت میکند
2-کسی که درنمازخودبه سجده وقیام مشغول است
3-کسی که به رحمت پروردگارش امیددارد
4-کسی که ازعذاب پروردگارش میترسد
5-کسی که گزندی که خدابرایش برطرف میکندرافراموش نمیکند
6-کسی که به نعمت های دنیاسرگرم نمیشود
7-کسی که برای خداشریک قایل نمیشود
8-کسی که اعتراف همیشگی به خدادارد
9-کسی که مردم راازراه خدابازنمیدارد
10-کسی که خدارامیشناسد
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره مبارکه کافرون تأکید فراوان به همراهی نکردن جریان باطل و عبادت خالصانه دارد و مصادیق آن در سوره مبارکه زمر اینگونه بیان شده است:
- عبادت خالصانه
- ترس از عذاب قیامت
- تقوا
- صبر
- تمسک جستن به قرآن برای هدایت
- ایمان به اینکه خداوند برای بندگانش کافی است و نترسیدن از غیر خدا
- شناخت صفات خداوند و ایمان به یگانگی خدا در ربوبیت
- شکر نعمت های خدا
- یاد خداوند
- ضرورت تفکر و تدبر در عالم
- در همه تسلیم خدا بودن حتی به عنوان اولین نفر
- ایمان به مالکیت خداوند و مغرور نشدن به داشته ها
یا منفس الکرب
بابت تاخیر معذرت میخوام .
سوره ی مبارکه ی کافرون با قطعیت از عدم همگام شدن با کفار در هر موضوع و هر زمانیست و از مولفه های دیگر سوره عبودیت و دین است و برائت از مشرکین لازمه ی دین داری و عبودیت است چرا که عدم برائت از مشرکین و دینداری و عبودیت همراه با هم جمع اضداد بوده و محال است. سوره ی مبارکه ی زمر نیز به بسط موضوع عبودیت و دینداری می پردازد.عبودیت نیاز به رجوع دارد و این مرجع که خداوند است و بزرگی او قابل درک برای انسان نیست نیاز به هادی دارد که این هدایت از سوی پیامبر صورت میگیرد و نیاز به همراهی به وجود می آید.عبد بودن یعنی تذلذل در برابر مولی و این یعنی در همه ی شؤونات باید از مولی پیروی کرد:
خالص کردن دین برای خداوند
مسلم بودن
خوف از روز جزا
پیروی از سخن و قول احسن
کافی بودن خداوند "پرهیز از حرص و طمع بی خود"
عدم اسراف
عدم تمسخر دیگران
شاکر بودن
حامد بودن
هوالشافی
پوزش بعلت تاخیر که عذرم عدم دسترسی به شبکه بود
فصل مشترک محتوای سوره مبارکه زمر با سوره مبارکه کافرون آیه شریفه (قل یا قوم اعملو علی مکانتکم انی عامل فسوف تعلمون) می باشد.
در س.م.کافرون برئ بودن از کافران دوری از دین آنان (برنامه مشخص زندگیشان) می باشد.پس برائت از کافران به معنای عدم پیروی از برنامه ای است که انان برای زندگیشان درپیش می گیرند.
در دو آیه در س.م.زمر به نکته مهمی در زندگی کافران اشاره شده است .آیات مس ضر یکی آیه 8و یکی آیه 50.که در سختی خدارا میخوانند اما هنگامیکه به آنان نعمت داده میشود یا دچارنسیان شده وبه آن سرگرم میشوند( ونه تنها خدارا ازیاد میبرند بلکه سعی برگمراهی دیگران از سبیل الله دارند) یا به علم خویش مغرور شده ورسیدن به نعمت راحاصل علم خود میدانند.
رهایی وبرائت از این دو مسئله را باید در سبک زندگی متقین جستجو کرد.
سبک زندگی متقین چند ویژگی واشاره مهم دارد یکی توجه و تفکر در آیات خداوندی یکی خواب و توفی نفس که هر روز اتفاق می افتد وکافران از آن غافلند.(آیه 42)و دیگری تفکر در آب باران و تغییراتی که در کشتزارحاصل از آن رخ میدهد.(آیه 21) ودیگری توجه به رزاق بودن خداوند(آیه 52)
ویژگی دیگر مقایسه این دو سبک زندگی در مثال آیه28 میباشد مالکان متعدد یا مالک واحد
ودیگری استماع قول وتبعیت از احسن قولها
و مهمترین بخش شیوه زندگی این دو گروه عکس العملشان نسبت به شنیدن آیات قرآن شریف
میباشد آیه 45 و 23
یا حق
۲۵ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۱۳ احمدی چگینی
یا دائم اللطف
طبق سوره مبارکه کافرون یک بار کوتاه آمدن و بله گفتن به باطل به منزله زیر سؤال بردن کل دین است.در سوره مبارکه زمر نیز اشاره به اخلاص در دین و پاک کردن عبادت از هر گونه شرک است و مصداق هایی از آن را ذکر نموده است.از جمله سپاسگزاری خالصانه از خداوند، عبادت و شب زنده داری،تعقل و تفکر،شکیبایی،تقوا،حرف شنوی و عمل به احسن شنیده ها،توجه به نشانه های خداون،نداشتن تکبّر و ...
به نام خدا...
از مصادیق همگام شدن با برائت رسول در انسان ها و جوامع  پس از ایشان :

لزوم بیان تحلیل سیاسی و افزایش بصیرت در کنار اخلاق و معنویت ( شناسایی دشمن درون و بیرون) (آیات ۵،۹ زمر) 
مرز بندی با دشمن با الگو گیری از رسول(آیات ۲،۳،۴ کافرون) 
حرکت بر اساس معیار های اسلام و کوتاه نیامدن در برابر باطل و برپایی حق به عنوان حدود الهی(آیات ۲،۳ کافرون)
پیروی از ولایت به عنوان استمرار نبوت و تفکر در وقایعی چون واقعه غدیر (آیه ۳۰زمر)
تطهیر دل از شرک (آیه ۱۷ زمر)
و تجدید پیمان با پرورگار در مراسم پرشکوه حج !
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به بسط سوره کافرون در سوره مبارکه زمر دریافت می شود که درست است که در برائت از طاغوتیان، اجتناب از طاغوت مساله ای بسیار مهم است اما از طرفی یک وجه بسیار بسیار مهم برائت عبودیت خالصانه خداوند واحد است بنابراین توجه به این موضوعات در برائت ضروری است :
1. توجه همواره و همه جانبه به توحید الهی علی الخصوص توحید در مالکیت
2. توجه به آیات آفاقی از جهتی و توجه به معاد از طرف دیگر برای ملموس تر شدن و راحت تر شدن عبودیت
3. رویکرد درست در ابتلائات الهی = شکر ( که در واقع یکی دیگر از مصادیق عبودیت و سرسپردگی در درگاه الهی است )
4. به وسیله تقویت تعقل ، در تعیین مصادیق طاغوت و طاغوتیان بصیرت پیدا کنیم
5. برای تقویت تعقل باید ویژگی های اولوالالباب را از سوره زمر استخراج کرد
و در پایان اینکه برائت خود را از طاغوتیان و در واقع عبودیت خالصانه الله را باید بارها و بارها ابراز کرد (با توجه به قل های متعدد سوره )
یاعلی
۲۴ شهریور ۹۳ ، ۲۳:۱۷ فاطمه سعیدی
بنام خدا
در هر دو سوره کافرون و زمر پیامبر اکرم ( ص ) آشکارا اعلام می کنند که خدای کافران را نمی پرستند و تنها دین خود را برای خداوند یکتا خالص کرده اند واز خدای کافران برائت می جویند.
کسانی که در این راه همراه پیامبر اکرم (ص) از خدای کافران برائت می جویند ،
افرادی هستند که تقوای الهی پیشه می کنند، از طاغوت دوری می کنند، همواره هم در هنگام بلا و هم در هنگام نعمت ها خدا را یاد می کنند، با خواندن قرآن لرزه بر بدنشان می افتد، آیات الهی را تکذیب نمی کنند و...
بسم الله الرحمن الرحیم...
از محور های سوره مبارکه زمر اخلاص در بندگی و عبودیت است وخداوند با اسم واحد قهار به یگانگی خود اشاره می کند .
از ویژگی های این عبد عبادت در شب ،ترس از آخرت وامید به رحمت رب،دوری از طاغوت و انابه به سوی خدا ،شنیدن قول و پیروی از احسن آن است.سوره در قالب مثال هایی تمام آنچه که شریک برای خدا گرفته می شود را موجوداتی ضعیف و مخلوق می داند بنابراین تصور هرگونه قدرت برای طاغوتنمودی از شرک است که باید از آن براءت جست.(آیه 38....ان ارادنی الله بضر هل هن کاشفات ضره... آیه43
...قل اولوکانوالا یملکون شیا ولا یعقلون.) برای آزمایش بندگی انسان ابتلا و امتحاناتی است پس انسان باید در هر لحظه متوجه حضور خدا باشد مثل آیات :8 و اذا مس الانسان ضر دعا ربه منیبا الیه ثم اذا خوله نعمه منه نسی ما کان یدعوا الیه من قبل و جعل للله اندادا لیضل عن سبیله...49فاذا مس الانسان ضر دعانا ثم اذا خولنه نعمه منا قال اوتیته علی علم بل هی فتنه و لاکن اکثرهم لایعلمون.
در سوره کافرون خداوند به پیامبر(ص)فرمان مخالفت قاطعانه با افرادی را میدهد که پیامبر(ص) را به سازشکاری دعوت میکردند.
در سوره زمر بیان میشود که خداوند عزیز و حکیم کتابی را به حق نازل کرده و هدف از نازل کردن این کتاب دادن دین خالص است و شایسته است که ما دین خود را تنها برای خدا خالص کنیم. در این سوره در مورد افرادی که میخواهند با پرستش بت ها به خدا نزدیک شوند( خدا را به عنوان خالق قبول دارند اما ربوبیت خداوند را قبول ندارند و بین خود و خدا نیاز به واسطه ای مثل بت دارند)گفته میشود که خداوند روز قیامت باطن اعمال باطل ان ها را نمایان میکند.
در این سوره خداوند به افراد شب زنده دار وعده رحمت میدهد و پس از آن به مومنان فرمان تقوا،احسان،هجرت(ارض الله واسعه)،صبر،عبادت خالصانه،تسلیم بودن در برابر امر خدا و پرواو خوف از خدا داده میشود.خداوند به بندگانی که از طاغوت اجتناب کردند و به سویش توبه کردند بشارت میدهدو به کسانی که پس از شنیدن کلام حق(قرآن)به بهترین شکل ممکن از آن پیروی کرند وعده ی هدایت میدهد.و کسانی که به خود ظلم کردند را به توبه فرا میخواند و به آنها وعده رحمت و مغفرت میدهد.
باید هرکس در عمل به فرمان های خداوند هر آن چه در توان دارد را انجام بدهد.تنها خداوند برای بنده اش کافی است و تنها شایسته است که به او توکل کنیم.
بسم الله
برخی از این مصادیق عبارتند از:
خالص کردن دین برای خدا
از اولوالالباب بودن (استفاده از قوه تعقل)
شرح صدر داشتن
مهاجرت از سرزمین تقوای الهی پیشه کردن
تنها تسلیم امر الهی بودن و تحت ولایت الله بودن
کافی دانستن خدا و توکل به او در همه امور و عدم مراجعه به کفار
مایوس کردن کفار از هرگونه مسامحه با انها
ذکر مداوم خداوند بدون یاد کردن از معبودان مشرکین
فریفته نشدن به نعمتها و امتحان دانستن انها
درخواست بسطرزق از پروردگار
ناامید نشدن از رحمت الهی و....
یا نور النور
سوره کافرون سراسر تعیین حد و مرز های بین توحید و شرک است و سوره زمر شرح علت این خط کشی ها است. که از این علت ها اشاره شده به جهل کافران از اسما الهی مانند "قهار" که او را "واحد" نگاه می دارد. عدم اعتقاد به ربوبیت خدا یا عدم ایمان به "علیم" بودن خدا یا "رازق" بودن خدا.این ها باعث می شود کافران هیچ خوفی از پروردگار نداشته باشند و هیچ تقوایی رعایت نکنند و با به تمسخر گرفتن زندگی از فکر خود استفاده نکنند و به دلیل همین سطحی نگری "تبعیت احسن" از قول نخواهند داشت و از لبّ و مفهوم واقعی زندگی به دورند.پس راه هدایت بر آنها بسته میشود.
مسیر زیبایی که در این سوره بیان شده بود : تسبیح در مسیر توحید وقتی تحت تاثیر استغفار قرار گیرد منجر به "حمد" میشود...
۲۴ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۱۹ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
بسم الله الرحمن الرحیم
مصادیق همگام شدن با رسول اکرم ص در برائت از کفار...
عبادت خداوند در حالی که دین را برای او خالص کرده باشیم، خوف از خداوند از عذاب عظیم، تقوی پیشه کردن، اجتناب از طاغوت و انابه به سمت خدا، استماع قول و تبعیت از قول احسن، افزودن علم و استفاده از لب وعقل، شرح صدر در پذیرش اسلام و قسی القلب نبودن، تصدیق وعده های خدا، توکل برخدا، نا امید نشدن از رحمت خدا و توبه و تسلیم فقط برای او، عبادت و شکر خدا تسبیح و حمد رب العالمین.....
وتری الملئکه حافین من حول العرش یسبحون بحمد ربهم و قضی بینهم بالحق و قیل الحمدلله رب العالمین....
بسم الله الرحمن الرحیم....
موضوعاتی که به نظر میرسد در سوره مبارکه کافرون بعنوان موضوعات اصلی مطرح شده است:1. برائت از پرستش معبودان کفار ونیز 2.ایجاد تمایز میان دین ومعبود مؤمنین وکافران است.
در سوره مبارکه زمر موضوعات نامرده بشکل بسیط بیان شده ودر حقیقت اخلاص در پرستش خداوند که موجب فاصله گرفتن از کذب وکفر است بعنوان یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده است. همچنین راهکار هایی برای دستیابی به چنین خلوصی در دین وابراز چنین برائتی از شرک مطرح شده :
1.داشتن تقوا به دنبال ایمان 2.هجرت از سرزمینی که در آن امکان انجام وظایف دینی وجود ندارد 3. صبر واستمرار در راه دین 4. گوش فرا دادن به سخن برای دستیابی به حقیقت وپیروی از بهترینِ آن(که نشاندهنده اهمیت تمایز است) 5.تصدیق سخن حق با ایمان وعمل صالح 6.واگذاری امر به خداوند وتوکل براو 7.ناامید نشدن از رحمت خداوند 8.توبه وجهت یابی به سمت پروردگار وتسلیم امر اوشدن( که خودنشان دهنده لزوم مراقت دائم است) 9.وپیروی از نیکوترین حقایق ....
یا اله العالمین
در سوره م کافرون موضوع اصلی را تحت دو زیر مجموعه توحید ذاتی و توحید افعالی می توان طبقه بندی کرد. برائت از کافران نیزبه نظر می رسد در هر دو حیطه باید نمایان باشد هم از بعد نظری و اعتقادی و هم در عملکرد.
1. بخش اول توحید ذاتی : که رسول سوره کافرون به صراحت پرستش خدای کافران را رد می کند و در سوره مبارکه زمر نیز به پرستش خدای یگانه (2) و عدم شریک قائل شدن برای او اشاره شده است.
2- توحید افعالی : عمل به دین که در آیه اخر سوره کافرون و چندین ایه سوره زمر(2و11و..) بدان اشاره شده است.
حال در باب توحیذ افعالی وعملکرد که کتاب حق برای جهت دهی و راهنمایی در این خصوص نازل گشته(2 زمر) :
1- بعد از ایمان به خدا، تقوا_حتی در برائت از کافران_ و ترس از نافرمانی پروردگار(آیات 10و13) 2
2- - خالص کردن دین برای خدا(2و 11)
3- از نخستین مسلمین بودن (12) به نظر میرسد نخستین بودن خود دارای مولفه هایی است از جمله انکه برای نخستین بودن در هر امری قیام لازم است که از دو وجه قابل بررسی است:1- یکی قیام درونی که منجر به تصمیم گیری و عزم بر کاری می گردد و همت فرد را در جهت رسیدن به مقصد یکپارچه می کند و2- دیگری قیامی بیرونی که عملکرد وی را در محیطی که زندگی میکند جهت دهی می کند. از لوازم نخستین بودن انست که در محیط و جو موجود کسی مشابه ان کار را نکرده باشد و شاید اقلیتی اقدام بدان کار کنند و شاید هجرت نیز در این مسیر لازم باشد(10) _عملکرد اصحاب کهف و مهاجرین در زمان رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) می توانند مثالی برای این مطلب باشند._
4- واگذار کردن کذاب و کفار به حال خود کسی که در کذب و کفر خود پافشاری میکند و اصرار بر گرفتن اولیایی غیر خدا دارد باید به حال خود واگذاشته شود(3و15)_ شاید ما در نگاه اول اصرار بر هدایت این افراد داشته باشیم! ولی این افراد مانند کسانی اند که خود رابه خواب زده اند بنابراین بیدار کردنشان ممکن نیست_

5- عامل بودن و عمل کردن به کتاب حق (39) البته مواردی که اشاره شد زیر مجموعه این قسمت هستند.

یا حق





ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی