طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

منتخب المیزان

شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۱۸ ب.ظ

شان خداى تعالى در هنگام اراده خلقت موجودى از موجودات چنین است، نه اینکه مراد از آن، امر در مقابل نهى باشد، هر چند که آیه سوره نحل تایید مى‏کند که به این معنا باشد، و لیکن تدبر و دقت در آیات این معنا را افاده مى‏کند که غرض در سه آیه مزبور وصف شان الهى در هنگام اراده خلقت است، نه اینکه بخواهد بفهماند خداى تعالى وقتى مى‏خواهد چیزى را خلق کند این کلام را مى‏گوید. پس وجه صحیح همان است که: ما کلمه" قول" را بر" امر" به معناى شان حمل کنیم به این معنا که بگوییم: این کلمه از آن جهت که خودش مصداقى از شان است در اینجا به کار رفته، نه اینکه" امر" را بر" قول" در مقابل نهى حمل کنیم و معناى اینکه فرمود:" إِذا أَرادَ شَیْئاً" این است که:" اذا اراد ایجاد شى‏ء- وقتى اراده کند ایجاد چیزى را". و این معنا از سیاق آیه استفاده مى‏شود. و در عده‏اى از آیات که متعرض این حقیقتند، به جاى" اراده" کلمه" قضاء" آمده، مانند آیه" إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ" و هیچ منافاتى هم ندارد، براى اینکه قضا به معناى حکم است، و حکم‏ و قضا و اراده در خداى تعالى یک چیز است، براى اینکه اراده از صفات فعل و خارج از ذات خداى تعالى است، و از مقام فعل او انتزاع مى‏شود، و معنایش این است که: هر چیز موجود را که در رابطه با اراده خداى سبحان فرض کنیم طورى است که هیچ چاره‏اى جز هست شدن ندارد. پس معناى جمله" اذا اردناه" این است که: وقتى چیزى در موقف تعلق اراده خدا قرار بگیرد، شان خدا این است که به آن چیز بگوید باش و آن هم موجود شود.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۰
طبیب دوار

نظرات  (۳)

به نظرم از توضیحات علامه شاید بتوان گفت که جنس "ارده" و "قضی" ی خداوندی با جنس انسانی آن ماهیتا فرق می کند. "اراده" انسانی فاصله ایست میان یک "شی ء" و موجود شدن آن، اما گویا در مورد خداوند متعال به بیان علامه قرار گرفتن در موقف اراده خداوندی است.
خدا خیرتان بدهد!
ممنون
بسیار ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی