طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

تفصیل در بستر تنزیل

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲ ق.ظ

سوره مبارکه فصلت

متن قرآن کریم مافوق عقول بشری است که ریشه ی همه حقایق به آنجا برمی گردد و همه چیز از آن نشات می گیرد.خداوند برای اینکه قرآن را از آن سرچشمه در ساحتی قابل تعقل برای انسان قرار دهد،آن امر واحد که همه آیات از آن سرچشمه می گیرد را در ابعاد و ابعاض مختلفی نشان داده و با تفصیل آن را به نزدیکترین حالت برای درک انسان می کشاند.در آیه ی اول سوره ی مبارکه هود نیز آمده است:((الر کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خیر)):این قرآن کتابی است که آیاتش در مرحله اول محکم است و در مرحله بعد مفصل شده است که این احکام به تفصیل از جانب خدایی است که صاحب حکمت است. منظور از احکام،حقیقتی است که با نزول خود باعث تنوع،تعدد،جدانمودن و متمایزشدن وقایع،پدیده ها، بسترها و موقعیت ها می شود.

تنزیل به نزولی تدریجی اشاره دارد که تدریج در آن به دلیل اقتضائات و بستر برای نازل شدن حقیقتی است.به عبارتی نزول تدریجی بر تداوم نزول رحمت خداوند دلالت دارد و انسان ها را به بهره مندی از این رحمت به سوی کتاب فرا می خواند.برای بهره مندی از از تنزیل خدا باید در سیستم عبودیت(پذیرش و خشوع با طوع در ارتباط است) بود و موانع را شناسایی و از بین برد.

ویژگی های تنزیل:

 1)کتاب:حقایق ثبت شده(بشارت و انذار)

2)فصلت:فصل فصل یا تفصیل یافته

3)آیه:وجه ثابت از حقیقت(نشانه)

4)قرآنا:قابل قرائت

5)عربیا:بدون گنگی و ابهام

شرط بهره مندی از تنزیل:

         استقامت و استغفار(فاستقیموا الیه و استغفروه):

               استقامت:راهکار جریان یافتن و اتمام تفصیل و یا تنزیل

               استغفار:مکانیسم جبران آثار عدم تنزیل(تفصیل)و یا رفع موانع

انسان ها وقتی می توانند درباره بهره مندی خود از رحمت رحیمیه خداوند مطمئن باشند که حق بودن خداوند را درک کرده باشند ، در تفصیل این مطلب می توان گفت:غایت نزول آیات و کتاب، شکوفایی علم اسماء در وجود آدمی است.مهمترین صفاتی که در این شکوفایی برای انسان حاصل می شود "حق بودن،محیط بودن و شهید بودن" رب العالمین است.

 

لازمه ی اعراض مشرکین از کتاب خدا انکار اصول سه گانه دین می باشد:انکار وحدانیت خدا، نبوت خاتم الانبیاء و معاد  

 موانع تنزیل رحیمیت: قلوب فی اکنه

                         آذن وقر

                         حجاب(عمل:عدم پرداخت زکات)

                         جحد(یجحدون):عدم اعتراف و اظهار وفاق..به عبارتی با جحد آیه ،حقیقت را انکار می کند

                         عدم حب به هدایت(فاستحبوا العمی علی الهدی):حب محور توجه و میل  و کلید تغییر جهت است.طلب با حب در ارتباط است و عدم طلب کردن نوعی استمرار بر گناه و عدم تغییر است

                        استکبار کفار در سجده برای خدا(فان استکبروا ..)

                        استعتاب(ان یستعتبوا..):طلب عوض شدن بدون تغییر موقعیت

                       و...

 

 

 

 

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۸
طبیب دوار

نظرات  (۴)

ممنون ببابت پاسخ
۲۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۱۷ سیده مریم احمدی
مطلب کوتاهی درباره ی استعتاب:
تفسیر نور:((یستعتبون )) در اصل از (( عتاب )) گرفته شده که به معنى اظهار خشونت است ، و مفهومش این است که شخص گنهکار خود را تسلیم سرزنشهاى صاحب حق کند تا او را مورد عفو قرار دهد و راضى گردد، و لذا این ماده (استعتاب ) به معنى استرضاء و تقاضاى عفو نیز به کار مى رود
به گفته ی استاد لسانی این واژه به معنای طلب دگرگونی ولی بدون تغییر موقعیت است..به عبارتی بدون تلاش وحرکتی و بدون تغییر محیط و شرایط خواستار تغییر در وضعیت کنونی ست.
خیلی تشکر بابت نکات خوبی که ذکر کردین.
لطفا اگر مقدور هست در مورد استعتاب توضیح بدید.
ممنون. استفاده کردیم...
با توجه به این که استقامت و استغفار هر دو از باب استفعال اند پس طلب کردن این دو خیلی مهمه و از اون جایی که تنزیل هم تدریجیه برای اثر گذاشتن بر قلب نیاز به استقامت زیادی داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی