طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

چند سطر،سوره مبارکه "ق"

سه شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۱۳ ب.ظ


در محضر سوره ی مبارکه ی ق هستم و به دنبال فهم جرعه ای از دریای معارف این سوره. آیه ی اول را می خوانم و نزد خود چندباری تکرارش می کنم: قرآن مجید است، این اولین گزاره ای است که می شود از آن بدست آورد و به نظر می رسد کل سوره حول همین محور چرخیده و معرفی کرده این مجید بودن قرآن را. می دانم که مجید بودن به معنای عظمتی در وسعت و علو است و از آثارش شکست ناپذیری، شرافت، کرم و رفعت. شروع می کنم به خواندن آیات، قران مجید است ولی عجیب نیست گزاره ی قابل تأملی ست؛ معمولا وقتی چیزی را عجیب می پنداریم که علمی به آن نداشته و دسترسی به آن برایمان امکان پذیر نیست ولی قرآن همان طور که در آیات بعدی ذکر شده همچون درخت نخلی است که علو دارد ولی میوه اش رو به پایین رشد کرده نزول دارد برای استفاده ی ما.

در آیات دیگرِ سوره آسمان و بلندی اش و زمین و وسعتش را خداوند به خود نسبت داده است و از این جا می فهمیم که قرآن همچون آسمان فاقد فروج و همچون زمین وسیع و گسترده و پر از نعمت است. قرآن مجید است و عزیز، و این شکست ناپذیری قرآن و عزتش را می شود در داستان قوم نوح و رسّ و ثمود و لوط و فرعون مشاهده کرد که با تمام قدرتشان مقهور قدرت خدای قرآن مجید شدند. کرامت صفت قرآن و عمل کننده ی به آن است و آنان که عناد دارند نسبت به قرآن و دستوراتش مناع للخیر و معتد مریب هستند که شعله های آتش دربرشان گرفته و برایشان راه فراری نیست و دارندگان خشیت نسبت به خدای رحمان و قلب های بازگشت کننده به سوی خداوند را عاقبت جنتی ست که ازلفت است و نزدیک و ورودشان به آن با سلامت است و ایمن.

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۲
طبیب دوار

نظرات  (۱۷)

هر چند با تأخیر ولی از استاد چیت چیان به خاطر حضورشون در وبلاگ و همچنین متن بسیار آموزشی و البته تأثیرگذارشون در ارتباط با مجد تشکر می کنم ان شاءالله بتونیم شاگرد های خوبی باشیم و از همنشینان پیامبر عظیم الشأن.
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۵۱ سمیرا فولادچنگ
سلام به استاد گرانقدر اقای چیت چیان
این متن شما یک پست پربها برای وبلاگ ما بچه ها محسوب می شود . نه فقط یک کامنت.
بسیار استفاده کردیم.
ازینکه کسانی هستند که ما را بخوانند ...
سپاس
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۴۵ هانی چیت چیان
به نام خدا
با سلام
مجد به علوی مربوط می‌شود که پایین آمده و نزول یافته است، از این رو است که علو را وقتی از منظر نزول نگاه می‌کنید از آن به مجد تعبیر می‌شود. (رجوع شود به جزوه تدبر کلمه‌ای و درس سوره مبارکه طارق، نسبت میان نجم و طارق)
تعبیر زیبایی که از نخل داشتید با این معنا همخوانی دارد، ولی باید این علو نزول یافته را اولا به صورت عینی در جای جای سوره پیدا کنید. درست مانند خداوندی که مجید است اما از رگ گردن هم نزدیک‌تر است، یا مانند منذری که از جانب خدا آمده اما فردی از میان خود ایشان است.
چشم‌ها که تیزبین نباشد، از ناهمخوانی این علو نازل شده تعجب می‌کند، اما چشم تیزبین امتداد این حقیقت در کنارشان را تا بلندای عرش مشاهده می‌کند. برای تیزبین شدن چشم‌ها باید انابه داشت و انابه به معنای نازل شدن همراه با اختیار و قصد در یک محل است، اینکه انسان نفس خود را در منزلی از منازل سلوک نازل کرده و قرار دهد، یعنی در خودش آمادگی و استعداد لازم را ایجاد کند تا بتواند آن حقیقت در او نازل شود و ...
وقتی نکته‌ای را به عنوان نکته و یا غرض اصلی سوره شناسایی می‌کنید باید رد آن را در تمامی واژگان و ایات سوره شناسایی کنید.
در هر صورت بسیار تلاش خوبی بود، به امید استمرار در این مسیر و به امید آنکه شما هم به مقام طبیب دوار بودن رسیده و از همنشینی با پیامبر گرامی اسلامی برخوردار شوید.
سلام
ممنون
زیبا بود. . .
سلام...نخسته
نکته جالبی بود ،تاحالا اینطوری به کلمه مجید نگاه نکرده بودم ،موفق باشی.
ممنون...
و من الله توفیق...
ممنون..
در این چند سطر سوره خیلی رسا وزیبا بیان شده بود...
ممنون
۱۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۱۸ نفیسه مردانی
خوب بود ....
بسیار زیبا بود .
خدا روزی ات را از قرآن بیشتر کند....
۱۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۵۷ احمدی شیخ شبانی
سلام
ممنون بابت نکات خوبی که در وبلاگ میذارید....
سلام
خیلی خوب بود......ممنون
مرحبا به خواهر همیشه در صحنه.
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۴۲ میرتاج الدینی
خوب بود.....
ممنون
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۱۲ سمیرا فولادچنگ
واقعا جالبه:
معمولا وقتی چیزی را عجیب می پنداریم که علمی به آن نداشته و دسترسی به آن برایمان امکان پذیر نیست ولی قرآن همان طور که در آیات بعدی ذکر شده همچون درخت نخلی است که علو دارد ولی میوه اش رو به پایین رشد کرده نزول دارد برای استفاده ی ما.
مرسی از طبیب دوار برای دوار بودنش در وبلاگ ها!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی