طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

حق بودن حاقه

دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۳۶ ب.ظ
برای حقیقت هلاکت ونجات مطرح نیست آنکه  ثابت است و نحوه ی مواجه ما با آن مطرح و تعیین کننده عاقبت است.

در ادامه از تذکره بودن آن برای گوش شنوا نام می برد مثل اینکه حقیقت صوتی جاری و ثابت در عالم هستی است که چه گوشی بشنود و چه گوشی نشنود

به طور کلی می توان گفت حاقه حقیقت ثابت و جاری و بی زمان هستی است که برای برخی هلاکت وبرای برخی نجات آورست که هم هلاکت و هم نجات حاقه است و غیر حاقه چیزی وجود ندارد.

در آیات بعدی  حقایق و قوانین قیامت که متفاوت از این دنیاست را نشان می دهد و بیان می دارد که حقیقت آسمان و زمین و جبال ،آن چیزی که اکنون میبینیم نیست و زمانی که واقعه رخ دهد حقیقت نمود و بروز پیدا می کند.

و افراد بر اساس نحوه موضع گیری خود در برابر حاقه  در دو دسته قرار می گیرند: یمین وشمال 

و برای هر دسته کتابی که همان حقیقت ثبت شده است در نظر گرفته شده است.

1_یمین افرادی هستند که به ملاقات  روز حساب ظن داشتند و حاقه برای آنها (عیش راضیه - فی جنة عالیه و....)است.

2-شمال افرادی هستند که به حقیقت پشت کرده و آن را نپذیرفتند و پندارشان این بوده که مالشان آنها را غنی می کند  و قادر و سلطان هستند  ولی با حقیقت مواجه می شوند. جحیم آنها همان فاصله آنها از حق و حاقه است  وعذاب از منظر حاقه برای آنها بیان می کند و از آنجا که در دنیا به اطعام مسکین تشویق نمی کرده  در قیامت به صورت نداشتن حمیم  بروز پیدا می کند.

 به طور کلی قیامت محل بروز حقیقت اعمال است.به هر اندازه از حق فاصله داشته باشیم در آنجا بروز پیدا می کند.

ودر آخر قسم و جواب قسمی وجود دارد  وبیان می دارد که قران جلوه و ظهوری از حق هستند  که از جانب رب بر رسولی کریم که در جریان حق است نزول داشته است. و در ادامه تهدیدی ارائه می کند که اگر رسول از حق منحرف می شد و از خود کلامی به ما نسبت می داد با او به شدت برخورد می کردیم و دچار هلاکت شده  و  رگ گردنش را می زدیم و بنا به فرمایش علامه این شدیدترین تهدیدی است که در قران به کار برده شده و فقط در مورد رسول کریم است و حق تحت تاثیر نیست و با هیچ احدی شوخی بردار نیست.

حقیقت کذب همان حسرت در قیامت است.

و درانتها بیان می کند اگرعلم به حق پیدا کردی اقتضای آن این است که تسبیح انجام دهی چون می فهمی که حق آن چیزی که فکر می کردی نبوده است ، و دستور می دهد که در جریان ثابت حق شنا کن وهمراه با آن باش.

والسلام....

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۶
طبیب دوار

نظرات  (۷)

نگاه نو وجالبی به قرآن دارید
ممنون از مطالب بسیار عالیتان
استفاده کردیم
۲۷ اسفند ۹۲ ، ۱۰:۱۹ ﻳﺎ انیس اﻟﻘﻠﻮﺏ....
دوستان اگه نکته ای از سوره حاقه یادتونه بنویسید. من فقط همینقدر یادم بود.
یکی از دوستان هم اگه سوره معارج رو بنویسم خیلی ممنون میشیم
۲۷ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۰۹ ﻣﻴﺮﺗﺎﺝ اﻟﺪﻳﻨﻲ
ﺧﺮﻡ ﺁﻥ ﺧﺎﻙ ﻛﻪ ﺁﺭاﻣﮕﻪ اﻭﺳﺖ .........
اﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻲ ﻓﺎﻃﻤﻪ و اﺑﻴﻬﺎ و ﺑﻌﻠﻬﺎ و ﺑﻨﻴﻬﺎ.......
اﻟﺘﻤﺎﺱ ﺩﻋﺎ....
الحق که حق است حاقه...
آبجی جان مستفیض شدیم، دمتان گرم ...
۲۶ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۰۷ صفیه بلالی
خوب بود.خصوصابرای من که در کلاس حضور نداشتم.
۲۶ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۳۸ یا انیس القلوب...
استاد نکته ای سر کلاس سوره حاقه گفتن که دوس داشتم دوباره یادآوری کنم که در سال جدید جز برنامه هامون بهش توجه کنیم:
1_باید در افق دید زندگیمون قرار گرفته باشه که یا از افراد یمینم ویا شمال
2_ما باید ویژگی ها و مختصات اصحاب یمین ومقرب را بشناسیم و بعد برای رسیدن بهآنها هدف گزاری کنیم.
3_آدم هرچی نسبت به وقوع قیامت وحاقه اعتقاد بیشتری داشته باشد وبراش مهم باشد حساس تره و هیچ حقی را فراموش نمی کند.
۲۶ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۳۰ یا انیس القلوب...
یا عالی بحق علی
بودن در جریان حق و همراه امیر المومنین را نصیبمان کن.

از ائمه رسیده است: «علیّ مَعَ الحقّ و الحق مع علی، یدُور معه حیثما دار» یعنی علی(ع) باحق است و در مدار حق می​گردد و هر جا حق باشد علی(ع) آنجاست، یا آن که حق در مدار علی(ع) می​گردد و هر جا علی(ع) باشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی