طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

مباحثه ی نخست

چهارشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱ ق.ظ

بسم رب الفلق....

چه ارتباطی بین مفاهیم و مضامین عمیق سوره مبارکه  فلق با حرکت رو به جلو و هدفمند در یک جامعه و عزم ملی وجود دارد؟

این ارتباط را بیشتر با استفاده از معنای کدام یک از واژه های این سوره می توان توجیه کرد؟

چگونه می شود با تمسک به غرض سوره فلق، لزوم وجود یک سیستم در اجتماع  را برای حرکتی بی نقص به سمت اهداف متعالی درک نمود؟

در قسمت " نظرات " منتظرتان هستیم...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۶
طبیب دوار

نظرات  (۱۰۸)

۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۴۳ میرتا ج الدینی
استفاده کردیم شاهد.....
خداقوت......
پاسخ:
با تشکر از همه دوستان.............بسیار استفاده کردیم
فقط یک نکته  اینکه:
 از این به بعد ، ساعت مباحثه دسته جمعی ، هر روز ساعت 3 الی 5 بعد از ظهر می باشد.
۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۲۳ شاهد از گردان شهدا
ی چند تا نکته رو فراموش نکبیم
1. در همه شرور یاد شده رگه هایی از غفلت وجود داره .
2.یکی از راه های تقویت ایمان از زاویه ربوبیت ربه . حسود دقیقا تمام تلاشش رو میکنه تا در مقابل تدبیر رب بایسته. پس در استعاذه به رب ما خودمان را تسلیم در برابر تدابیر او قرار می دهیم
3.بعضی از موانع به شدت یه هم محکم شده اند و به راحتی از هم جدا نمیشن . در مقابل این شر ها باید مقاوم بود و کوتاه نیامد.
4. یکی از مولفه هایی که هست بحث نیازه . و ما باید نیاز به درک لزوم حرکت از شر به رب را- به عنوان مامن - فعال کنیم . این مولفه برای ایجاد عزم ملی برای سامان دهی بک حرکت نیز مهمه. به نقل یکی از دوستان: ضرورت
5. برخی از شرور داری علامت اند. باید تیز بود و علامت ها رو شناخت و از همان اول جلوی آن را گرفت.( بیانات رهبری این علایم را در قالب هشدار مطرح نمودند)
۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۱۰ شاهد از گردان شهدا
بسم الله
سلام دوستان .من آخر از همه رسیدم ولی از مباحثه تون حسابی لذت بردم و تقریبا همه نظرات دوستان رو خوندم . انشاالله این سنت حسنه تداوم داشته باشه.
جمع بندی من از نظرات دوستان:
ما در حالی برای رسیدن یه هدف داریم حرکت میکنیم که سرعت گیر هایی به عنوان شر در راه ما قرار داره که تو سوره مبارکه 4 قسم رو آورده.اولین نکته اینه که ما نمیتونیم به صورت مستقل با این شرها روبه رو بشیم و بالاخره ی جا کم میاریم و برای اینکه چنین اتفاقی نیفته باید به وجودی که ذره ای شر در او نیست پناه برد(فهم پناهگاه). همان چیزی که سوره با آن شروع شده. این بذر باوری ست که انسان را در مقابله با شر ها یاری می دهد : هیچ موثری در این عالم به غیر خداوند وجود ندارد.....
و انسان در این مامن امن می تواند علاوه بر دفع شرور رشد یابد و مورد تربیت الهی قرار بگیرد
از آنجا که ما در عرصه جهاد نرمیم بایستی به وجود دشمن ایمان داشته باشیم. و تهدید هایی که دارد را مدنظر قرار دهیم. اگر به ضرورت کاری رسیدیم باید پشتش را بگیریم. همیشه یادمان باشه با وجود تمام مشکلات و حسادت ها و ... ربی هست که کمک میکنه و هر چی اون بخواد میشه پس وظیفه هر کس اینه که تمام تلاششو بکنه.
و این همان چیزی ست که سوره میخواهد: نایستادن
2 نکته از آیه اول- به عنوان آیه غرض- موند: یکی قل و دیگری فلق.
- خود واژه فلق که به معنای شکافته شدن چیزی و آشکار شدن چیزی جدید است یه جور حرکت تو خودش داره. خود این واژه کمک میکنه به رفع یاس و ناامیدی از وجود این شرها . برای رهایی از این همه شر های مافوق تصورمان بایستی به ربی مافوق تصورمان پناه ببریم.وگرنه حالت ایستایی و ناامیدی از رها نشدن گریبان را میگیرد و بسیار بینهایت خطرناک است...
"اولین نقطه شکست یک ملت نا امیدی ست و اینکه فکر کند نمی تواند"
- قل به معنی ابراز است بنابراین حرکت به جلو فردی کافی نیست ولازم است دیگران هم ترغیب شوند. خود این ابراز ایجاد شناخت میکنه. ضمن انکه مخاطب این قل رسول است. فردی که شناخت دقیق و کافی از جامعه و نیازهایش دارد و سر بزنگاه جلوی فساد رامیگیرد. او هم پناهگاه کامل و هم شر رو معرفی میکنه . ادامه کار تبعیت از قول رسوله. هر فدر پیرو رسول باشیم همانفدر از شر ها و مبتلا شدن به آنها در امانیم
سلام
احسنت بر این عزم جزمتان
خدا خیرتان دهد و موفق باشید
اللهم اجعلنا عندک وجیها بالحسین علیه السلام فی الدنیا و الآخره
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم


دعاگوییم وظیفتا...
یاعلی
چقدر سوره خواندن در جوار امام مزه می دهد ، لذت بخش است...
سوره خودش نازل می شود...

ممنون صراطی جان...

دعا کن بفهمیم همیشه در جوارامام هستیم....
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۰۷ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
از نظر آبجی صراطی بسیار لذت بردم
بسیاردقیق و علمی و مهم اینکه مستند بود
نه خسته ای آبجی....
زیارتت قبول...
التماس دعا
یا من لامفر الا الیه

علیکم منی السلام
نرسیدم همه نظراتو بخونم ولی چندتایی ک خوندم واقعا جالب بود:)
اما چیزی ک بنظر بنده رسید(البته با تقلبی ک از روی وبلاگم داشتم) اینکه:
حرکت رو به جلو و هدفمند جامعه زمانی تحقق پیدا میکنه که هر فرد این جامعه در نقش تعریف شده ی خودش،درست قرارگرفته باشه و به وظایف اون نقش عمل بکنه.
این مفهوم رو هم با استناد به این جمله "و من شر ماخلق" گفتم! آخه از یه طرف دیگه هم قرآن میفرماید:" احسن کل شی خلقه" -سجده7- آفرینش و وجود خیر محضه و زمانی شر مجال بروز پیدا میکنه که مخلوق از قانون آفرینش منحرف و ازمسیر تعیین شده جدا بشه...که حالا اینجاس که به اهمیت خانواده و تربیت افراد در بیت طیب میشه اشاره کرد که این خودش یه روزنه دیگس برای ورود به مباحثه های دیگه:)
یه نکته دیگه که باید بهش توجه کنیم اینکه وقتی به "پناه بردن" اشاره میکنه دو مفهوم احساس خطر و ضعف هم درش نهفته است.یعنی اینکه ماها هرآن و هر لحظه برای بودن تو نقش خودمون باید احساس خطر انحراف و ضعف از کمی ها کاستیهامونو داشته باشیم و حالا تو این حالته که باید به "رب فلق" پناه برد تا نشانه های خدا مارو به سمت ایفای نقش هدایت کنه.
آخرین مطلبی هم که به ذهن میرسه اینکه "قل" در ابتدای سوره تاکییدیه بر اثر "گفتن و ابراز کردن" یعنی یجورایی بعد اجتماعی قضیه!

و من الله توفیق
یاعلی
طبق سوره قطعا هر عزم و حرکتی به سمت هدفها آسیب های تهدید میکند و گاهی این آسیب هاآنقدر ظریف است که ممکن است براحتی به چشم نیاید.
راه جلوگیری از آسیب و حرکت به سمت هدف پناه بردن به رب است البته با مختصاتی که در سوره اشاره شده است
قل به معنی ابراز است بنابراین حرکت به جلو فردی کافی نیست ولازم است دیگران هم ترغیب شوند( عزم ملی)
پاسخ:
با عرض سلام و سپاس خدمت دوستان جدیدی که با نظرات جالبشون جمع مباحثه را منور کردن
بسیار خرسندیم از دیدار نام تک تک شما...
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام ابجی ها :) مخلصیم
من الان دوساعته منتظر تایید نظرم هستم...نمیدونستم نظرها از بالا نوشته میشه ;)

بسیار بسیار خورسندیم که با سال بالایی ها و تدبر زیادا و ابجی های یک شنبه ای هم کلام میشیم :)
سلام دوستان،بهار فاطمی تون مبارک!
خیلی طرح جالبیه که با هم مباجثه کنیم،باعث میشه یه سری به مطالب قبلی بزنیم و یادمون نره چه چیزای خوبی یاد گرفتیم!!!!(اما دریغ از استفاده -البته این در مورد خودمه)
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۵۶ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
بچه ها حیف وبلاگه وگرنه براتون محتوای خوراکیشم فراهم میکردم....
چای بیسکوییت
بستنی
اصلا ناهار مشت
خلاصه ازینا....
پاسخ:
بسیار ممنونیم بابت حضور تک تک دوستان...........بسی استفاده کردیم از نگاه های جالبتون به سوره
ان شاءالله که این مسیر ادامه پیدا بکند و در روزهای آتی نیز مستفیضمان بفرمایید 
فقط یک نکته:
برای نظم کار، ان شاءالله از این به بعد دو زمان برای مباحثه دسته جمعی تعیین میکنیم:
  1. ساعت 12 (ساعت ارائه سوال سوره ) تا زمان اذان ظهر
  2. ساعت 6 تا زمان اذان مغرب
دوستان هرکس اگر نظری داشت میتونه در غیر این ساعات نیز بیاد و نظرشو به اشتراک بذاره و این دو ساعت اعلام شده برای مباحثه ی دسته جمعی است.
خیلی از بزرگا بهمون گفتن....ریشه ی مشکلات در بی تقوایی است....در نداشتن طهارت......اینجاست که میشه فهمید شر اصلی همون پناه نبردن به رب فلق و باقی شرها می ماند برای مرحله ی بعد
چون اگر پناه ببری اونوقت درگیر هیچ شری نمیشی
سعه صدر داری در برابر مشکلات
دلت گرمه، نگرانی نداری که بخواد مانع تو بشه
یه جای پناه داری
انگیزه داری بری به سمت پناهگاه......انگیزه داری بری به سمتش......امید داری
اونوقت که می ایستی و وظایفتو انجام میدی.....با دقت
من همچنان هستم...
سلام زینب جان. خیلی خوب بود مستفیض شدیم...
بچ ها من کلی کیف کردم از این همه نظر متفاوت و این که هرکس یه جور به سوره وآیات نگاه میکنه و هرکدوم پنجره جدیدی برامون باز کردید
چقد کار گروهی خوبه
من کلی چیز جدید یاد گرفتم
و من الله توفق....
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۳۲ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
چقد نظرت قشنگ بود آبجی زینب....
پراز امید و حضور مداوم و تدبیر همیشگی یک رب در کنار ما....
وللزوم پناه بردن به ربی مافوق هرچیز....
مچکریم...
درضمن شما پیشرو شنبه ای ها شدی تشکر...
سلام آبجی زینب خوش اومدی
بسیار خرسندیم از حضور دوستان شنبه.....
توی این سوره صحبت میشه از حرکت ، از موانع ، از ربی که سوق دهنده ی به سمت کمال...
مواظب باشیم ، مانع راه خدا نشیم.....
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
در نگاه اول :
درباره حرکت اجتماعی...از اونجا که امید تنها نیرو محرک همه چیز هست...تا جایی که شنیدم میگن ادم ناامید به خدا ایمان نداره...
اینجا هم خدا برای تحرک جامعه همش درهای امید رو به روی ادم باز میکنن
...مث اینکه پناه بردن به یک نیرویی که بر همه چیز فایق هست و فلق هست
فلق بودن توی ذهن من خیلی تداعی کننده امید هست..یعنی ای گروه های اجتماعی اصلا ناامید نشوید اگر من فلق هستم پس شما به کارتون ادامه بدین و بدونید توی هر شری من پیشتونم که بفهمید درست و غلط چیه;)
آبجی مرضیه کلی چیز جدید یاد گرفتم
فردا هم منتظرت هستیم
ممنون از لطفت
و من الله توفیق...
داشتم میرفتم اما لازم دیدم که بگم:
آیه اول برای این آمده که ناامیدی که آبجی گفته و بسیار بسیار بسیار بسیار مهم است را برطرف کنه.چرا که داره یادآوری میکند که رب فلق آنقدر بزرگتر از شرها و مشکلات در پس آن است که قابلیت پناهندگی دارد.
برای رهایی از این همه شر های مافوق تصورمان بایستی به ربی مافوق تصور مافوق تصورمان پناه ببریم.وگرنه حالت ایستایی و ناامیدی از رها نشدن گریبان را میگیرد و بسیار بینهایت خطرناک است...
پس قل اعوذ برب الفلق در هر شرایطی و از هر شری...
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۱۹ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
من که خداوکیلی خیلی کیف کردم وکلی استفاده کردم
خدا به همتون خیر بده....
من تاشب مدااام میام سر میزنم و اگه چیز جدیدی به ذهنم زد حتما به اشتراک میذارم
دوستان شماهم مارو از افکار جدیدتون بی بهره نذارید....
اجرکم عندلله....
فعلا یا علی.....
قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری:
ایشان یکی از اهداف دشمنان نظام اسلامی در هشت سال جنگ تحمیلی را، القای امکان نداشتن ایستادگی در مقابل قدرتهای مادی جهان، دانستند و گفتند: شکست یک ملت، هنگامی است که آن ملت باور کند که کاری را نمی تواند انجام دهد، اما ملت ایران در دفاع مقدس، عکس این موضوع را به جهانیان نشان داد
آره سمانه جان متوجه شدم خییییییییلی واسم هیجان انگیز بود
بچه ها من فقط میرسم که متنای شما را بخونم و لذت ببرم ..
شرمنده که زیاد حرف نمی زنم.
...برای بنده تاهمینجا کافی است اگرچه بیشتر از اینها لازم است...
مباحثه بسیار جالب بود و به ما که چسبید حسابی...
از همه خواهران با نظرات جالب شان ممنونیم.
خواهران تا فردا خدانگهدارتان
التماس دعا
بچه ها امروز رهبری بیان کردند که اولین نقطه شکست یک ملت نا امیدی ست و اینکه فکر کند نمی تواند
شاید بشه از نفاتاث فی العقل در آورد
...آبجی شاید بشه علم و دانش و فرهنگ رو از توسوره بفهمم.
اما اقتصاد...
بچه ها شکوفه عذر خواهی کرد از بابت اینکه نمی تونه دیگه ادامه بده اینترنتشون قطع شد
قوی شدن یک ملّت فقط به این نیست که تسلیحات جنگی پیشرفته‌ای داشته باشد؛ البتّه تسلیحات هم لازم است، امّا فقط با تسلیحات هیچ
ملّتی قوی نمیشود. من وقتی نگاه میکنم، سه عنصر را پیدا میکنم که دو عنصر از آنها همین دو نقطه‌ای است که در پیام عرض کرده‌ام؛ این سه عنصر اگر مورد توجّه قرار گرفتند، یک ملّت قوی میشود: یکی اقتصاد، یکی فرهنگ، و سوّمی علم و دانش.
قسمتی از فرمایشات رهبری ست
بچه ها همون که ما از سوره در آوردیم
فولادچنگ عزیز جواب سوالتو متوجه شدی ؟
...اینکه شر پناه نبردن بزرگتر از سایر شرور است، یعنی...؟
به نظر بنده شاید هدف یا غرض "اصلی"سوره شناسایی "رب فلق"به عنوان "پناهگاه" است برای پناهندگی.نه شناسایی انواع شرها یا سردسته های شرور...
اینکه ما شرها را به خوبی بشناسیم اما پناهگاه رهایی از شرها را نشناسیم یا اصلا به آن پناهنده نشویم در واقع صورت مسئله را که همان آیه اول است پاک کرده ایم.که خود آن شری است بزرگ تر...
حتی قل اول آیه اول سوره نیز به اهمیت همین موضوع اشاره دارد.
دوستان با اجازه ما مرخص شیم.
فقط اونچه که باید در این سوره مورد دقت قرار بگیره وجود داشتن رب و پناه بردن به او و البته ابراز این پناه بردن به نجوی که موجب ایجاد حرکت در جامعه ی دینی شود.
شکوفه جان ما هم قصد بهره بردن از نظرات شما را هم داریم
...نماز قبول حق از تمامی خواهران...التماس دعا...
اینکه چرا در سوره رب آورده شده را شاید بایستی از خود معنای رب و بیماری های درسوره کمک گرفت.چرا که بیماری از نقص و دوری از اعتدال ایجاد میشود که تنها صفت متناسب شاید رب بوده باشد.چرا که دوری از نقص را در خود جای داده است
«عباد جامعه برای نظام سازی به اولوا البابی نیاز دارند که اوامر و نواهی آنان را در سطح جامعه تکثیر کنند.»
ممنون عزیزان:-)
بیشتر استفاده میکنیم......
اینجاست که لزوم فرهنگ سازی بالا میره که مقام رهبری تاکید دارن رو فرهنگ
ب نظر من هم مهمترین شری ک جامعه ب أن دجار عدم بناه بردن است ک تقدم ایه أول نیز ب نحوی بیانکر أن است.جامعه بر شده از شرهای ک هر مدام به ابرازی متناسب با خودش نیاز داره
أین ابرازها متناسب توسط مقام معظم رهبری بیان شده است.....
سلام شکوفه جان
خوش اومدی ابجی
منتظر نظر شما هم هستیم
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۳۱ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
وااااای
سلام شکوفه جان....
خوشحال شدیم....
منتظر نظرات گهربارت هستیم....
سلام بجه ها خدا قوت
بسیار خوب....
بچه ها راسی کلمه رب هم مهمه چرا گفته رب چرا نگفته ملک یا اله....
انگیزه ی اون در رب نهفته هست وقتی ربی وجود داشته رسیدن به اونچه که اون رب می خواد میشه هدف و انگیزه هم میشه رضایت اون رب.
بچه ها بعد از بیست دقیقه همه بیایم ادامه بدیم و یه پروتکل برای حرکت جهادی هرکس ارایه بده
بلالی انگیزه و هدف رو از کجای سوره آوردی؟
...نمازه...نماز...
خواهران بیست دقیقه وبلاگ وقت نماز بده انشاالله، صلوات...
پاسخ:
ممنون...
ادامه ی مباحثه ، بیست دقیقه دیگر...ان شاءالله
اگر جامعه بخواد حرکت رو به جلو داشته باشه چند چیز رو باید داشته باشه:
1. هدفی که می خواد به اون برسه
2.رهبری که راهنما باشه و البته خود طارق و شاهد باشه
3. انگیزه برای رسیدن به اون هدف داشته باشه
4. شناسایی مشکلات و موانع و ابزار های در دسترس برای رسیدن به اون هدف
5. ..
ممنون از همه بانطرات خوبشون خیلی استفاده می کنیم
دوستان از مصادیق این پناه بردن اطاعت و پیروی از رهبری جامعه است و دوری از همون شرهایی که در ادامه سئره گفته
...شر انواع دارد.مادی.معنوی.مسوس و نامحسوس.
رب فلق از آنجایی که وجودی است مقابل تمامی شرور اعم از مادی و معنوی و محسوس و نامحسوس.
پس به طبع پناه بردن به ایشان و در پناهگاه ایشان بودن یعنی مصون بودن از تمامی شرور
فقط تقویت ایمان میخواهد...
ان شاالله...

شر هایی که در سوره فلق ذکر شدند نمود خارجی دارند و این لزوم درک دقیق و شناخت وقایعی که در اطرافمون میوفته رو میرسونه.
پناه بردن آگاهانه... باید بدونیم از چه چیزهایی باید فاصله بگیریم مصادیق ظریفی از این شرها در تمام لحظات زندگی وجود داره که "غاسق اذا وقب" این رو به ما میگه.
خیلی خوب موضوعات بسط داده میشه ممنونم از همه دوستانم...
بچه ها از طرفی حرکت دسته جمعی باشه و باید بقیه رو همراه کنیم وگرنه جامعه حرکت نمی کنه که سوره عصر میگه
به نظرم تفاوت اون در فلق هست و البته شر های گفته شده یعنی اول باید بفهمیم تفاوت بین فلق و ناس رو از طرفی شرهای مطرح شده در 2 سوره متفوت هست پس نوع ابراز اون هم باید متفاوت باشه>
سید ما مخلصیم دربست!
سلام دوستان
من سعی کردم بیشتر استفاده کنم
ولی ی سوال از خانم صادقی:شر این پناه نبردن بزرگتر از سایر شرور توی سوره است... یعنی چی؟
نکته ای که من واقعا باهاش این دفعه از سوره حض کردم" قل" سوره بود و ابرازات ان ..
و وقتی دیدم که جواب سوال شما هم میتونه این باشه که وقتی مردم جامعه قل و ابراز عقاید داشته باشند ان وقت می توان گفت تصادم اندیشه ها رخ خواهد داد و به تبع ان می توان جنب و جوش و حرکت در جامعه را دید یه چیزایی شبیه مطالبی که شهید مطهری در آزادی انسان توضیح می دهند...
حالا فقط باید مرجعی یاشاید به نظر دوستان اولوالالبابی باشد که این جریانات را رهبری کند و نماینده رب بر جامعه باشد تا مردم به سمت کمال سوق یابند..
خیلی جالب بود صفیه جان
خوب فرق این پناه بردن با اعوذ سوره ناس چیه؟
در مقاله ای در زمینه ی روانشناسی به این نتیجه رسیده بودن که خلاقیت انسان ها یعنی داشتن راه حل های متفاوت برای حل مشکلات زمانی بروز پیدا می کنه که اون جامعه یک آرامش نسبی داشته باشه. پس به نظر می رسه برای بروز استعدادها در یک جامعه لازم باشه اون جامعه آرامش داشته باشه و این آرامش هم زمانی به دست می یاد که مطمئن باشیم ربی هست که مراقب ماست.
مرضیه جان خیلی حرفت رو دوس داشتم
ولی مگه آیه 3 نمیگه شرری که اهسته میاد و خودتم بیخبری؟
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۵۹ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
درود ویژه و تشکر ناب از خ بلالی عزیز
و هم خ شهسواری....
خانم یلالی به نطرم دقیقا از نگاه غرض سوره وارد شدی
شناخت رب فلق
رفتار درست
انجام وظایف و رهایی ار شرهای موجود
نایستادن....
...به نظر بنده شاید مهمترین نوع پناه بردن در این سوره با توجه به حرکت اجتماعی رفع نقص است.
رفع نقص با افزایش علم فردی و اجتماعی و عمل متناسب با آن است.
چرا که هر حرکتی به سوی حرکتی صعودی است که این گونه پناه بردن نمود عملی عوذ برب الفلق است...
...
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۵۸ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
عملیاتی شو خود خ صادقی گفتند....
سلام آبجی فهیمه
خوش اومدی
محدثه جان عملیاتی این دیدگاه چی میشه
سلام بر هم گردانی های عزیز
به نظر من در سوره ی فلق کلمه ی کلیدی فلق و وجود داشتن ربی برای اون هستش. اگر افراد یک جامعه به این مرحله برسند که ربی هست که اون ها رو از تاریکی به سمت روشنایی می بره انگه به این نتیجه می رسند رفتار مناسب با ما خلق داشته باشند و این رفتار درست موجب حرکت رو به جلوی یک جامعه خواهد شد.
سلام منم هستم !!
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۵۲ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
نفیسه جان جوری که من فهمیدم انگار حرف اصلی آیه اول دستور به پناه بردن و ابراز آن( یعنی اجتماعی کردن آن)است...
دستور به پناه بردن به تنها وجودی که مطلقا شر در آن راه ندارد دستور دادن به کاری که انگار در جوامع انجام نمیشود و خود این پناه نبردن بزرگترین شریه که دامنگیر مردم واجتماع است
پس شناخت رب الفلق و پناه بردن به آن( دیدگاه توحیدی) میشود غرض سوره
امید که درست فهمیده باشم....
منم کاملا یا خانم صادقی و علیخانی موافقم پناه یردن باید درد تمام مراحل کار باشه یعنی همیشه یادت باشه با وجود تمام مشکلات و حسادت ها و ... ربی هست که کمکت میکنه و هر چی اون بخواد میشه پس وظیفه هر کس اینه که تمام تلاششو بکنه
بچه ها دوس داشتم حرفهای استاد اخوت رو هم بگیم
• ساختار فعالیت های مجاهدانه

اگر به ضرورت کاری رسیدیم باید پشتش را بگیریم، مثل کوه اُحُد. پشت تنگه بایستیم و شک هم نکنیم که چه کسی گفته که ما باید اینجا باشیم. این حرکت، حرکت انبیاست و هرکس به واسطه ایمانش به این حرکت وصل می شود حتی اگر در مجموعه ما هم نباشد. بنابراین لازم است توهم جا ماندن از جریان را نداشته باشیم.

وقتی در حوزه های داخلی و خارجی نگاه می کنیم و مظلومیت قرآن، شیعه، انقلاب و امام خمینی (ره) را می بینیم، باید به فکر کاری بیفتیم و با هم جمع شویم. ما با هرکسی که چنین دغدغه ای دارد، همراه هستیم. هرکتابی که اینجا نوشته می شود، کتاب همه است. جریان ایمان یعنی همین: ایمان حاکم است نه افراد. برای چنین اهدافی باید نگاه بلند و حس مبارزه داشت، اگر کار در توان خودم نبود، دنبال کسی می گردم که آن را انجام دهد و کمکش می کنم، برایش چای هم می آورم، چه فرقی می کند چه کسی انجام دهد؟ نباید برای درست کردن رزومه کار کنیم!

هرکاری یک« از» دارد و یک «تا». کاری را قبول کنیم که از و تای آن را می دانیم. اغلب برنامه های ما اینطور است که چندین کار داریم همه هم موازی هم هستند و همه نیمه کاره. یک دفعه لازم است خود را جریمه کنیم و کارهای نیمه تمام را تمام کنیم. با این روند در ادامه سعی می کنیم درست انتخاب کنیم.

در ضمن کاری که زودتر به نتیجه می رسد، به طور طبیعی و در طبعش در اولویت است. کاری که غیر از شما نمی تواند کسی انجام دهد، در طبعش برای شما در اولویت است. خیلی از شما خیلی کارها را می توانید بکنید، ولی چون فکر می کنید سطحش پایین است، انجام نمی دهید. مثلا ویراستاری کتاب های مدرسه. ویراستاری نیاز به حوصله دارد، باید چندین بار بخواند. جمع باید بداند در مجموعه چه کارهایی هست، خوش آن ها را انجام دهد. سیستم ما اینطور نیست که از افراد خواهش کنیم که بیایید این کارها را انجام دهید، چون اعتقاد داریم مجموعه مال همه است و اگر تعیین نفرات و مسئولیت کنیم، از حالت مال همه بودن خارج می شود. ترجیح می دهیم افراد به صورت خودجوش کار انجام دهند.
گاهی طی عملیات شرایطی حاکم می شود که در آن تعداد سِمَتها بیشتر از تعداد نفرات است طوری که ممکن است مسئولیتی تخصصی مثل تیربار را به یک فرد عادی بدهند. در این شرایط نه تنها وقوع فتح بعید نیست، بلکه در تجربه دفاع مقدس به ما ثابت شد که امکان هم دارد، با اینکه هم نیروها کم هستند، هم تخصص افراد!

بعضی وقت ها شرایط جامعه ویژگی هایی را رقم می زند که یک سری افراد که تاکنون مطرح نبودند، مطرح می شوند. نه به خاطر خودشان، بلکه به خاطر هدفی که بناست تحقق پیدا کند. این آدم ها اگر باهوش باشند، شرایط را که شناختند از این شرایط استفاده می کنند.
...به نظر بنده بایستی بیماری های سوره را به طور دقیق شناسایی کنیم و علم به بیماری هایش پیدا کنیم.تا بتوانیم پاتک مناسب را اجرا نماییم.البته که تنها پاتک پناه بردن است.اما قالبهای متناسب بایستی پیدا کرد.
1. در میدان جنگ که قرار است حرکت الهی رخ دهد بایستی به وجود دشمن ایمان داشته باشیم. و تهدید هایی که دارد را مدنظر قرار دهیم.
2. تاریکی که در آیه 3 بیان نموده از نبود نور صحبت مینماید.نور را در علم و عمل متناسب ذیل قرآن و روایات میتوان پاتک متناسب یا همان پناه بردن نامید.
3. نفاثات از نقص در ایمان و کمبود توانایی حاصل میشود که پاتک متناسب با آن افزایش ایمان است که تنها راه افزایش ایمان در این سوره شاید شناسایی رب فلق است
4....
صالحی بسیار کامل اومدی جلو
ممنون...........
باید برای درک این مطالب رسید به ابن باور عزیز که :
....................هیچ موثری در این عالم به غیر خداوند وجود ندارد..................
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۴۴ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
نفیسه جان عااالیییی بود.....
لزوم اولوالباب در جامعه....
پس شاید یکی از راه های پناه بردن از شرور شناسایی این افراد و مصاحبت با آنها و استفاده از راهنمایی های ایشان است....
اصلا متوجه نمیشم چرا ایه ی اول غرضه
دوستان میشه توضیح بدید
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۴۰ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
من بیشتر سعی کردم به سوالی که گفته بود با کدام واژه مرتبط است مرتبط کنم.....
البته صحبت خانم صادقی بسیار برایم جدید و جذاب بود و فکر میکنم باهاش شدید موافقم....
فقط کاش برامون توضیح میدادند که چه جوری باید پناه برد؟
بج ها بعضی وقت ها یه جامعه درگیر یه مسایلی است که خودش بی خبره و در اینجا که لزوم الو الالبابی پیدا میشه که جامعه رو بازبینی کنن و غاسق اذا وقب ها رو شناسایی گنن و جامعه همراهشون باشند وگرنه هیچ کاری نمی تونه بکنن
بسم رب الفلق...

فلق شناسی باعث تنظیم حرکت به سمت جلو میشود یعنی همین که ما مردم گره ها و مشکلات اجتماعی را ببینیم و به فکر راه حل بیفتیم و برای برطرف شدنشان حرکت کنیم ،باعث رهایی از آن ها و رشد جامعه می شود.
البته صرف نقاط ضعف گیری و تضعیف روحیه کردن و منفعل ماندن در مقابل مشکلات همان "سحر" شدن است که مانع از تفکر و رشد می شود.
واژه های "فلق"و "اعوذ" و نفاثات فی العقد" میتوانند واژهای مرتبط با این موضوع باشند.
حرکت بی نقص به سوی اهداف متعالی نیازمند وجود سیستمی است که تحت تربیت ربی باشد که مظهر تام سوق دادن افراد به سوی کمال و رفع نقایصشان است. و آیه "قل اعوذ برب الفلق" در بردارنده ی این مضمون است.
احسنت
خاتم صادقی:پس در حرکت اجتماعی آیه توحیدی که تمامی قوا را متمرکز خود می کند، آیه اول است...
مشکل همین جاست
ابراز پناه بردن به هر وسیله ای خودش یه امیده
مرضیه جان جامعه چه جور باید پناه ببرند
میر تاج الدینی ::::::> و همه ی ابن تاریکی هایی که در این سه آیه گقته میشه ، نشون میده داشتن "دقت" چه فدر برای حرکت ، برای رفتن به جلو ، برای ابجاد فلق لازم. اینکه دقت داشته باشیم درگیر هیچ شری نشیم
...به نظر بنده شاید مهمترین بیماری در سوره پناه نبردن است .
شر این پناه نبردن بزرگتر از سایر شرور توی سوره است...پس شاید آیه اول مهمترین و درواقع غرض سوره باشد.پس در حرکت اجتماعی آیه توحیدی که تمامی قوا را متمرکز خود میکند، آیه اول است...
محدثه این جور حرف تو برای شروع یه حرکته
ابجی صادقی حرفت چه جوری به حرکت یه جامعه کمک می کنه
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۳۱ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
من می گم خود واژه فلق که به معنای شکافته شدن چیزی و آشکار شدن چیزی جدید است یه جور حرکت تو خودش دارهف....
مثلا اگه فلق رو به معنای مشهورش یعنی سپیده دم بدونیم یعنی شکافته شدن تاریکی و ظهور روشنایی....
یعنی شکافتن همه ی تاریکی های جامعه که در این سوره به« شر ماخلق »و« غاسق اذا وقب »و« نفاثات فی العقد » و حسد اشاره شده
و دور شدن از آنها و حرکت به سمت نور که رب الفلق است .....
موافقم خانم صادقی با " خود " که گفتین....گاهی خودمون داریم برای خودمون نفاسات فی العقد میشیم....گاهی این عقد ها در کلام خودمونه
ببخشید خانم صادقی عزیز
منم با نظر خانم مردانی و شادقی موافقم
میرتاجدینی
افراد با حسادت توان کار از خودشون گرفته میشه چون همش دنبال یه مقام بالاتر یا زیر اب زنی ست چون به هیچی راضی نیس و هدف رو گم کرده
به نظرم حرکت یه جامعه وابسته به ایه دوم این سوره است
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۲۳ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
مردانی منظور تو اینه که حسادت ها..... مانع حرکت رو به جلو است
وهم ناامیدی و درست استفاده نکردن از استعداد ها....
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلعلی محمد و آل محمد
به نظر بنده ما در استفاده از خود و سایر مخلوقین( به طور مطلق) که دارای شر ( شر به طور مطلق) به طور مستقل عمل نکنیم.
در واقع در این مسیر و مصیر بایستی به وجود بدون شر( خالق، رب) پناه ببریم...
سمانه به نظرم سهم عظیمی از عدم حرکت رو داشته که خداوند بعد از بیان کلمه شر که بر عمومیت دلالت دارد از شروری اسم برده که بیشترین سرعت گیر ها بودند
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۲۱ یااشفع الشافعین
به نظرم در هر راهی افزادی ممکنه باشن که مانع رسیدن تو به هدفت بشن حالا یابا نفاسات فی العقد (مثلا یکی بگه این راه تو به هیچ جا نمی رسه یا ...) یا با حسادتشون ولی وقتی به خدا توکل کنی و اونو پناهگاه خودت قرار بدی دیگه از این موانع نمی ترسی
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۹ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
راستی بچه ها کاش نظراتتون رو به واژه های سوره مرتبط و مستند می کردید....
سعیدی جان حرفت قبول ، اما آیا این همه ی اون موانعی است که همیشه مانع حرکت ما بوده؟
انیس القلوب اسم قرانی منه
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۶ ﻣﻴرتا ج اﻟﺪﻳﻨﻲ
سلام
کاش دوستان با اسم نظر می ذاشتید که بدونیم هر نظر مال چه کسیه؟
و هم کاش یه ذره بیشتر توضیح می دادید....
مثلا اینکه اصلا نفاثات فی العقد یعنی چی؟
ممنون
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۵ یا انیس القلوب...
فاطمه سعیدی میشه حرفت را باز کنی
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۴ یا انیس القلوب...
و افراد از حسادت نسبت به یکدیگر نسبت بهم خودداری کنن و اگر هرکس بدونه در حرکت حق مهم بودن با جریانه و هرکس به جایگاه متناسب با توان خود راضی باشه و بداند که ارزش افراد به سمت انها نیس بلکه در یه میدان جنگ چه فرمانده باشی و چه رزمنده فرقی نداره وهر دو در یه مسیر حرکت می کنند
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۰ یااشفع الشافغین
به نطرمن وقتی بدونیم که از شر نفاسات فی العقد می تونیم به خدا پناه ببریم دیگه هیچ چیز مانع ما نمیشه در هدفمون
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۰۶ یا انیس القلوب...
به نظر من یه جامعه زمانی میتوننه از درجا زدن خلاصی پیدا کنه که از ایجاد نا امیدی در جامعه و ار اینکه ما نمیتونیم و از ما گذشته رهایی پیدا کنه و هر کس با توجه به استعداد و تواناییش بخواهد کار کنه و افراد در هر سمتی که هستند بهترین کار را انجام بدند
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۰۲ ﻳﺎ انیس اﻟﻘﻠﻮﺏ....
سمان قرار بود یه سوال
پاسخ:
جواب هر سه سوال حول یک موضوع می باشد .....فقط از ابعاد متفاوت نگاه شده....ان شاءالله.
در ادامه ی کار : همه ی دوستان لطف کنن یا اسم خودشون پیام بگذارن و تا آنجا که می توانند مستند صحبت بکنند....
با تشکر از همیاریتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی