طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

روز نهم-سوره مبارکه واقعه

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۹ ق.ظ

٣: انکار معاد توسط مکذبین در آیات 45 و 46 در حقیقت به علت مترف بودن و اصرار بر حنث عظیم رخ می دهد و هرچندفیگور مکذبین این است که از نظر عقلی با معاد کنار نمی آیند!

اما خداوند به همین فیگور هم مفصل در قالب جدل پاسخ می دهد و عجز انسان را در خلق و اداره واضح ترین نعمتهایاطرافش به تصویر می کشد و حتی در آیه 87 انسان را به اعمال قدرت (اگر داردمیخوانداین پاسخ های متقن به نوعیتسبیح خداوند عظیم است.

نکته دیگر "نشنیدن لغو"و "شنیدن سلاما سلامااست که از نعمات مقربین شمرده شده استپس اگر در جمعی حاضرشدیم که این نکته را داشت شکرگزار باشیم و بدانیم توفیقی عظیم نصیبمان شده است.

بنظر نتیجه سوره در 2آیه اخر است "حق الیقین"

در این سوره از مرحله علم الیقینبیان آیات پاداش و عقاب بعداز مرگ و اگاهی دادن نسبت به قیامتو عین الیقین ( توجه دادن نگاه به نعمت های الهی در طبیعت و اصلاح باورها در رابطه با آن ها - دیدن احوال محتضروارد حیطه حقالیقین میشودعلم حضوری میشود.

این سوره امده است تا در ما ایجاد حق الیقین کند.

(حق الیقین، با مرگ برای همه حاصل میشودقرآن حق الیقین است و در ارتباط بودن با او انسان را به حق الیقینمیرساند)

4:آدمی باید این توانایی را پیدا کند ک با استفاده از تسبیح و تعظیم خدا در رابطه با هر پدیده ای، آنپدیده را به حق و درستی در نظر خود خفض و رفع کندآنگاه است ک به حق الیقین دست می یابد.

هر چه در دنیا حنث عظیم است و چشم مترفین را کور کرده در مقام مقایسه با عظمت قرآن و قیامت ونعمت های قیامت بسیار ناچیز است.

5: سوره ابتدا از واقعه ای سخن می گوید که بطور قطع اتفاق می افتد، سپس آنرا توصیف میکندزمین لرزاندهمی‌شود،...

 مردم در روز واقعه سه دسته هستنداصحاب یمین، اصحاب شمال، مقربون(سابقون

 مقربوندر جنات پر نعمت جای می گیرند، که ویژگی های این بهشت های پرنعمت را ذکر می کند و دلیل این نتیجه را"اعمالآنها می داند.

ضمنا در مورد این گروه تاکید می کند که فقط قلیلی از امت های آخرین در این گروه هستند

 اصحاب یمینباز هم نعمت هایی را برای ایشان ذکر میکند

اصحاب شمالوضعیت بد این گروه را توصیف می کند و دلیل آن را در "مترفبودن آنها و ""اصرار بر گناه عظیممی داند، و اینکه در برانگیخته شدن شان در روز واقعه شک داشتند.

 خداوند برای اثبات امکان وقوع معاد، "خالقبودن خودش را به ما یادآوری می کند، خدایی که یکبار انسان را آفریده، قادر به دوباره برانگیختن آن هست.

 خدا قسم یاد میکند که قرآن کتابی است مصون از تحریف، و با این وجود آیا باز انسان میخواهد سخنش را(دربارهقیامتسبک بشمارد؟

 احتجاج دیگر خداوند برای حق بودن وعده خدا اینست که میگویدانسان نمیتواند جلوی مرگ خود یا دیگری را بگیرد، وناگزیر از مرگ است.

5:این سوره، قیامت کبری را که در آن مردم دوباره زنده می‌شوند و به حسابشان رسیدگی شده جزا دادهمی‌شوند شرح می‌دهد، نخست مقداری از حوادث هول انگیز آن را ذکر می‌کند، حوادث نزدیک‌تر به زندگیدنیایی انسان، و نزدیک‌تر به زمینی که در آن زندگی می‌کرده، می‌فرمایداوضاع و احوال زمین دگرگونمی‌شود و زمین بالا و پایین و زیر و رو می‌گردد، زلزله بسیار سهمگین زمین کوه‌ها را متلاشی، و چونغبار می‌سازد، آن گاه مردم را به طور فهرست‌وار به سه دسته سابقین و اصحاب یمین و اصحاب شمال، تقسیم نموده، سرانجام کار هر یک را بیان می‌کند. (تفسیر المیزان)

7:یکی از اغراض سوره مبارکه ی واقعه رساندن فهم ها از ظاهر هرچیزی به باطن آن و بازکردن چشم حقیقت بین انسانمی باشد . 

ونیز زیر و رو کردن اعتقادات ،باور ها،ارزش ها و غیر ارزش ها ی هر کس و میزان کردن آنها بر اساس قرآن و اهل بیتع و کمک کردن برای عبور از ارتباط ظاهری با قرآن و رسیدن به مقام فهم باطنی قرآن،مقام «مس»(لا یمسه الا المطهرونکه مقام فهم عمیق قرآن است.

و در برخورد با آدمیان نیز بر اساس باطنشان آنها را به سه گروه تقسیم میکند.

8: در این سوره مهم ترین اتفاقی که برای انسان ها در قیامت رخ می دهد خفض رفع است یعنی قیامتسوره از نوع واقع شدنی است که انسان را و تمام باورهای غلط او را زیر و رو می کند.

یکی دیگر از آیات کلیدی سوره مس قرآن توسط مطهرون است؛ در واقع انسانی به مقام مس قرآن یا همانهمراهی و یکی شدن با مفاهیم عظیم قرآن می رسد که قبل از آن در زمره ی مطهرون درآمده باشد یا آنکهدستش را در دستان مطهرون قرار دهد تا به مقام حق آیین برسد.

تسبیح خداوندی که علو و برتری در ذات اوست و یادآوری این مهم که خدا برتر از هر علوی است بهانسان کمک میکند که در مسیر قرار گرفتن در گروه اصحاب یمین و یا بالاتر از آن السابقون السابقون قرارگیرد.

9: هروقت از اذا در قرآن صحبت می شود، یک صحنه ترسیم می کند، شرایطی را جابه جا می کند و در ذات اذا یکقاعده جاری میشود

و به حقیقت وقتی که حیثیت پیدا می کند واقعه می گویند

پس چون از جنس حقیقت است، هرچیزی را سر جای خودش میگذارد...... خافضه رافعه(آیه 1 و3)

یاد قیامت افتادن، یک درمان است نه درد... 

یکی از مضامین تکرار شونده ای هم که در همین ادعیه ماه مبارک رمضان میخوانیم، توجه دادن انسان ها به عوالم بعد ازحیات دنیوی است

در لحظات نزدیکی مرگ، هیچ کس در آنجا به انسان نزدیک تر از خداوند نیست

نحن اقرب الیه منکم.... (آیه 85)

و هیچ کس در آنجا، جز عمل صالح و فضل الهی یارای نجات ما نیست و اوست که از همه چیز با خبر است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۷
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی