طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

کتاب مبین،

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹ ب.ظ

 

در آیات ابتدایی سوره ی مبارکه ی زخرف خداوند قرآنی را مورد قسم قرار می دهد که در "ام الکتاب"  بوده و دارای 2 صفت "علی" و "حکمت" می باشد و برای آنکه انسان بتواند از این کتابِ بزرگ مرتبه و حکیم به حقایق دست یافته به تعقل در پدیده ها بپردازد آن را به عربی نازل کرده است و برای انسان قابل فهم کرده است.

آنچه در سوره ی مبارکه ی زخرف بیش از پیش به چشم می خورد صفت رحمن خداوند است، و رحمن یعنی هستی بخش و فیض عام است و جریان هر خیر و رحمتی می شود و با توجه به سوره ی مبارکه الرحمن، برای فهم رحمانیت خداوند باید به قرآن و بیان مراجعه کرد و این کار امکان پذیر نیست مگر از طریق "آلا" یا همان نعمت های خداوند که به حد بلوغ خود رسیده اند و در سوره ی زخرف نیز تعدادی از این نعمت ها همچون مرکب ها و کشتی و ... یاد شده اند.

فهم بینه و دلایل واضح و روشن در امری و خارج شدن از ابهام و بهیمیت منوط به استفاده از قوه ی تعقل می باشد و دنیا محلی است برای بیرون شدن از این ابهام و انتخاب درست و گزینش خیر، شرایط را برای انسان فراهم می کند تا از بهیمیت خارج شده به جرگه عاقلان بپیوندد؛ در این بین خداوند قرآن عربی را محل تعقل قرار داده است. انسان برای حیات داشتن نیاز دارد که از محیط دریافت داشته باشد و در مقابل ابرازاتی داشته باشد و استفاده ی درست از مرکب و شکر پس از آن نمونه ای از این حیات داشتن است.

در زمان فرعون، مردم به علت آنکه کرامت را در نعمت های دنیایی و قدرت می دانستند خار و خفیف وی بودند و با اطاعت از وی جزئی از فاسقین شدند و تعقل نکردند؛ در حالی که مبدإ کرامت خداوند است و  انسان برای اینکه گرفتار تخفّ نشود باید کرامت درونی داشته باشد و تنها راه کرامت یافتن وصل شدن به جریانی است که قدرت از آن اوست و همیشگی است و واسطه ی همه ی فیض هاست و وجود همه از وجود اوست و وجود بخش هر موجودی است.

دلبستن به زخرف ها و داشتن خانه هایی با سقف های نقره و داشتن دستبندهایی از طلا در دنیایی که فانی است و قرین قرار دادن شیطان برای خودبه وسیله ی اعمال اشتباه و انتخاب های نادرست و به دور از تعقل، انسان را از صراط مستقیم دور کرده به جهنمی می کشاند که از شدت ناامیدی تنها آرزوی وی مرگ باشد برای خلاصی؛ نه دریافت ناصری برای رهایی.

و سخت ترین عذاب روی گرداندن پیامبری است که خداوند او را رحمۀ للعالمین خوانده! و البته از همین رو است که همچنان مردمان در سایه ی امنیت وی به زندگی خود ادامه می دهند تا فرارسیدن قیامت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۱
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی