طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

تسویه زمینه ساز الهام

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۲۱ ب.ظ

نکاتی مربوط به تزکیه و تسویه درسوره مبارکه شمس و لیل. 

" وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها" " فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها" " قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها"

در سوره ی مبارکه ی شمس ذکر شده که نفس انسان در حالت تسویه آفریده شده است یعنی تعادلی که هر چیز در بهترین حالت خود قرار دارد و شاید بتوان گفت، انسان در احسن تقویم خود آفریده شده است. نکته ای که خوب است به خاطر بسپاریم این است که اقوم و احسن در نظر ما با آنچه خداوند علیم و حکیم می داند ممکن است کاملا متفاوت باشد؛ پس خلقت انسانی که بینایی ندارد یا هر نقص عضو دیگر شاید از نظر ما اقوم و احسن نباشد حال آنکه خداوند با قطعیت و بدون هیچگونه تبصره ای این آفرینش را اقوم و احسن می داند.

با توجه به آیات بالا الهام در ساحت تسویه به نفس انسان اعطا شده است و در صورتی که انسان از این الهام بهره ببرد تمام کارها و اعمالش در بهترین حالت خود هستند. یعنی فردی که تسویه دارد هر گاه اراده کند می تواند سیستم الهام را در خود روشن کند و در نتیجه بهترین انتخاب را خواهد داشت و این فرد به بهترین نحو می تواند بین واجب و حرام تمایز قائل شده و مسیر درست را برگزیند چرا که الهام خروجی عقل است. 

اگر در کسی تسویه رخ داده باشد در معرض الهام است و هرکس سیستم الهام را در خود فعال کند به تسویه نزدیک می شود و تسویه در او افزایش می یابد.

در صورتی که تسویه در فردی بهم بخورد راهی که بتواند این فرد به تسویه برسد این است که به تزکیه ی نفس خود بپردازد. تزکیه یعنی دور ساختن آنچه حق نیست و خارج کردن آن از متن سالم است پس در صورتی که بخواهیم به تزکیه برسیم باید هر عمل نادرستی را از متن رفتار ها و اخلاق و در کل زندگی خود حذف کنیم و  در نهایت به نقطه ای برسیم که هرچیزی سرجای خود باشد. اگر به سمت تزکیه ی نفس خود قدم برداریم همانند گیاهان  ما را به طور ظبیعی از دل خاک خارج می کنند، برگ می رویانند و در ازای رشدی که می کنیم به باردهی می رسانند و بعد از رویش، تازه زندگی آغاز می شود و به تدریج آنچه لازم است بفهمیم را می فهمیم.

اما در مقابل اگر تسویه در افراد بهم بخورد؛ به تدریج تسویه در جامعه بهم خورده افراد از الهام محروم مانده عقل را کنار می گذارنند وقطعا این گروه جزو افرادی هستند که خداوند درباره ی آن ها ممی فرماید "وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها" آری این جامعه به سمتی می رود که خداوند برای رساندنشان به تسویه عذاب خود را بر آن ها نازل می کند. "فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها"

 

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۰
طبیب دوار

نظرات  (۴)

۱۸ آذر ۹۳ ، ۲۰:۳۱ صفیه بلالی
سلام تکلیف این هفته رو قرار شد کجا بذاریم?
۱۳ آذر ۹۳ ، ۲۳:۱۲ صفیه بلالی
یا منفس الکرب
با سلام ممنونم.
در ارتباط با سوال اولتون البته تصور میکنم اشتباه از من بوده و در واقع الهام خروجی عقل است.
ممنون که به این نکته اشاره کردید. به همه ی دوستان توصیه می کنم برای جا افتادن بهتر مطلب و علم تفصیلی در ارتباط با الهام درس هشتم کتاب ساختار وجودی انسان را مطالعه کنند. اما به اجمال در این کتاب اومده که:
"در مواجهه با مسائل زندگی، تعیین راههای متعدد به عهده ی قوه ی تفکر، تشخیص درستی راه، به عهده ی قوه ی تعقل، و ورود یا عدم ورود به آن به عهده ی قوه ی ملهمه است."
در ارتباط با سوال دوم هم باید بگم اون چه که من متوجه شدم هر دو. یعنی انسان به محض اینکه ذره ای عملش نادرست باشد از حالت تسویه ای که خداوند نفس او را قرار داده خارج شده است و در عین حال یک طیف دارد با cut off مشخص؛ یعنی انسان و به طبع اون جامعه تا یک جایی می توانند از حالت تسویه ی خود خارج شوند و زمانی که این زاویه گرفتن و عدم تعادل به حد مشخصی رسید که خداوند خود این حد را تعیین می کند، عذاب نازل می شود تا تسویه اتفاق بیافتد مثل اتفاقی که برای قوم ثمود رخ داد.



خیلی متن خوش آیندی بود، تفصیل حرف "ف" بر سر "فالهمها"
فقط دو تا سوال برام پیش اومد:
- چرا خروجی الهام، میشود عقل؟
- آیا تسویه بودن یک طیف است یا حالت صفر یک دارد؟ مثل مثلا ترازو که اگر ذره ای از تعادل خارج شود دیگر اثر ترازو را نخواهد داشت.
ممنون.
قولوا لا اله الا الله ....بشکفید....
کسی ک زکاها کند تمام پتانسیل های انسانی اش شکوفا میشه...
ممنون از دوستمون ک نوشتند تا ما بخوانیم و ب یاد آوریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی