طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

تکلیف شنبه ای ها

سه شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲ ق.ظ

یا قدیم الاحسان...
تکالیف دوستان شنبه :
۱) دو واژه از سوره مبارکه کافرون را انتخاب کرده ، تحلیل عقلی آن را به صورت نوشتن مقدمه ، لوازم و آثار انجام دهید و بر اساس آن ده گزاره مرتبط با غرض سوره را بنویسید.
۲) لوازم و آثار و مصادیق قیام را با توجه به غرض سوره مبارکه مدثر در قالب ۵ گزاره بنویسید.
۳)نکات طهارتی سوره مبارکه مدثر را در قالب ۵ گزاره یادداشت کنید
سه نکته: 
جواب تکلیف سوم در قسمت نظرات همین مطلب گذاشته شود.
هفته آینده کلاس راس ساعت ۳ برگزار خواهد شد......ان شا الله
شرکت در کلاس مشروط به انجام تکالیف است!
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۶
طبیب دوار

نظرات  (۱۲)

۱۰ آبان ۹۳ ، ۱۰:۲۴ حانیه دشتی
یا نورالقلوب

با سلام،

1- برای ایجاد تغییر بزرگ در زندگی یا اجتماع باید همیشه به خدا توکل کنیم و تکبیر رب بگوییم .
2-برای ایجاد تغییر بزرگ که در این سوره با لفظ قیام آورده شده است باید بستری را در خود و هم جامعه ایجاد کنیم تا بتوانیم قیام را آغاز کنیم .
3-باید آنگونه که خدا دستور داده زندگی کنیم تا در روزی که ناقور دمیده می شود روز سختی برای ما نباشد .
4-برای اینکه از افرادی نباشیم که نفسشان در زندان است باید مراقب اعمال خود باشیم و به دستور خداوند عمل کنیم.
5-چیزی که باعث می شود انسان از حق دوری کند و آن را نپذیرد روحیه حق ناپذیری و تکبر و طمع است.
بسم الله
سلام علیکم
1.انسان به دنبال بزرگ شدن است و این خواسته ی او باعث ایجاد تکبر در او میشود برای مقابله با این حس باید بداند که خدا بزرگ است پس باید تکبیر رب داشته باشد...راه حل نماز خواندن
2.ما به وسیله اعمالمان شناخته میشویم پس باید اعمال خود را تطهیر کنیم یا تطهیر ثیاب داشته باشیم تا بتوانیم قیام کنیم و دیگران را هم ب قیام دعوت کنیم
3.اگر احسانی و انفاقی انجام میدهیم منت نگذاریم چرا که انچه که داشتیم و دادیم از جانب خدا بوده ما مالک چیزی نیستیم پس آن را بزرگ ندانیم و منت نگذاریم.همین منت باعث ایجاد حس تکبر میشه
4.برای اینکه نفس ما ازحالت رهین در بیاید لازم است که اعمال صالح انجام دهیم.
5.اگر میخواهیم شفاعت شافعین شامل حالمان شود باید خود را هم سنخ انها کنیم.
۱۰ آبان ۹۳ ، ۰۰:۵۴ رضوانه نجفی
سلام علیکم

1. یکی از زمینه های دوری از "رجز"=موانع شناختن انهاست. این موانع را پیامبر میشناختند.
2. یکی از موانع قیام زیاد خواستن است در برابر تلاش ناکافی. درسته ک خداوند به تلاش فرد قیام کننده برکت میده ولی این برکت از چانب اوست و فرد نباید خودش انتظار زیاد از تلاش کمش داشته باشه.
3. موضع گیری خواص در جامعه بخاطر تاثیر زیادی ک دارند خیلی مهمه، اگر خواص نفهمند یا بد بفهمند و سعی کنند انچه را فهمیدند به جامعه القا کنند، فضا غبارآلود میشه، پس فقط افرادی ک نور بصیر رو می بینند و همراهش حرکت میکنند نه جا میمونن و نه عقب میفتن!
4. در فرآیند قیام، فرد قیام کننده علاوه بر قیام درونی باید دست مسکین ها رو هم بگیره نه اینکه بگه بذار قیام درونی م ک کامل شد، بعد! این دو با هم پیش میرن.
5. قبل از اینکه "یقین" به ما برسه(حتی اتنا الیقین) باید ما به او برسیم تا فرصت عمل بر اون اساس داشته باشیم چون بعد از اون دیگه فرصتی برای عمل نیست و این یقین رسیده جز حسرت نتیجه دیگه ای برای ما نخواهد داشت.
۰۹ آبان ۹۳ ، ۲۳:۲۹ عاطفه معصومی
به نام خداوند بخشنده ومهربان

1.قصد و نیت برای انجام کارها و درنظر گرفتن شرایط محیط و توانایی های کلی و عدم خودبزرگ بینی
2.تکبیر و صبر و توکل سه مولفه مهم برای موفقیت و رسیدن به هدف
3.خواست خداوند را در راس همه امور دانسته واز پیروزی و شکست در امور عبرت بگیریم
4.داشتن ایمان و اراده قوی و عدم تکبر وشکر نعمت های الهی و دستگیری از فقرا باعث آزاد شدن انسان و بهره مندی از شفاعت شفاعت کنندگان میشود.
5.احسان کردن و عدم بزرگ شمردن آن وجلوگیری از منت گذاردن.
1- اولین شرط برداشتن هر قدمی واسه رضای خدا.بزرگ دونستن خود خود خداست وگرنه بنده که کاره ای نیس که....عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونهم فی اعینهم.(به همون نسبت که باور داشته باشم خدا اصل کاری هس به همون میزان ثمره ی قیامم به بار میشینه.)(یه چیز به این درونی به شدت اثر بیرونیشو ظاهر میکنه)
2- دلو که صاف کنم دیگه نباید نگران تاثیر کار خوبه(همون قیامه!) باشم.مگه میشه با تمام وجودت واسه رضای خدا قدمی برداری و جواب نده پس و ثیابک فطهر والرجز فاهجر!
3- اگه مورد 2 رو انجام دادم دیگه منت گذاشتن و استکثار که اصلا محلی از اعراب نداره دیگه.(یه جورایی جمع نقیض هس)
4- خیلی به چیزایی که دارم ننازم.همینجوری یه مدتی یه چیزایی بهم دادن ( حساس نشو!) که بعدا باید همه رو تحویل بدم پس بهتره به قول معروف جو گیر نشم!
5- اگه همین الاااان نمازخون باشم اگه به آدم نیازمند کمک کنم اگه با دست و دلم باور به روز حساب داشته باشم کار تقریبااااا راحتت میشه! نه به خاطر کار خوبایی که کردیم نه!به خاطر اینکه میتونم امید داشته باشم که یه آدم خوبایی واسطه بشن از صدقه سر اونا یه جایی هم به ما بدن اون دم در بهشت...
*فراموش نکنیم بی خیالی فقط پاک کردن صورت مساله هست.*
6- اول سوره قرار شد به بزرگی خدا ایمان داشته باشیم آخرشم خودش باید توفیق بده که فقط و فق خودشه که این قدر بزرگه که بزرگی گناه های ما براش کوچیکه.می بخشه ان شا الله...(بدون لطف و مشیت الهی کسی بهشتی و سعادتمند نخواهد شد)پس بنده ی من واسه ی من تو خوف و رجا صبوری کن.(ولربک فاصبر)
یاعلی

۰۹ آبان ۹۳ ، ۲۰:۴۲ الهه علوی نژاد
به نام خدا
1) اولین نکته طهارتی که در این سوره بیان شده است، تکبیر رب است یعنی بزرگتر دیدن خدا ،در تدبیر امور قدرت خدا را مافوق همه دیدن.

2) همان گونه که هنگام عبور از مکان کثیف و الوده سعی بر این داریم لباسی که بر تن داریم با الودگی های محیط اصابت نکند، در این سوره به ما توصیه می شود روحمان با الودگی های موجود در اجتماع الوده نشود.

3) دوری از هرگونه عمل پلید : چون ارتکاب گناه موجب نزول عذاب و ناامنی شده و بر هم زننده ارامش است و عدم اطمینان برای رسیدن به مقصد را در فرد ایجاد می کند پس باید باید از مسبب این عذاب ها یعنی انجام عمل پلید هجرت کرد.

4) دوری از منت گذاشتن: فرد با بزرگ پنداشتن عملی که انجام داده و با این منت گزاردن خود را نمایان کرده تا مورد ستایش قرار گیرد که این عمل مقابل تکبیر خداوند است و در پی بزرگ دیدن عمل خود انتظار نتیجه ای بزرگ دارد.

5) صبر در کارها: یعنی استمرار و پایداری در انجام امور تا در سرحد نتیجه امام باقر(ع) فرمود: دوست داشتنی‌‌ترین اعمال نزد خداى عز و جل عملى است که بنده آن‌را ادامه دهد، اگر چه اندک باشد.

1 دوری از کبر که از لوازم قیام است چه در محضر خدا و ناآگاهانه و چه در برابر دیگران
2.صبوری و شکیبایی برای رسیدن به مقاصد و بروز استعداد ها
3.جلوگیری از ابتلا به سحر چه در خود و چه برای سایرین
4.قرارگیری در شمار مصلین و مطعمین....
5.پاکسازی وجودی از هر چیزی که میتواند مانع قیام باشد
۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۲:۴۰ مریم شرفلو
بسم الله الرحمن الرحیم
1.وقتی خداوند نعمتی را به انسان می دهد باید شکر آن را بجا آورده و در راه خدا مصرف کرد. در غیر این صورت( استفاده از آن در جهت خواسته ها و غرائض خود) انسان دچار طمع شده و آن را کم دانسته و بیشتر از آن را می خواهد.
2. برای بهره بردن از شفاعت شفاعت کنندگان در قیامت باید اعمال زیر را انجام داد: نماز خواندن- به مسکین طعام دادن- به بطالت نپرداختن و روز جزا را تکذیب نکردن.
3. هر کس طالب حقیقت باشد و به روز قیامت ایمان داشته باشد خواستار شنیدن سخنان و انذارهای پیامبر خواهد بود. اما هر کس اینگونه نباشد بسان گورخرانی که از دست شیر فرار می کنند، از پیامبر فرار می کند.
4. برای آماده شدن برای قیام آخرت در روز قیامت باید در دنیا خود را در معرض قیام های مختلف قرار داد تا آماده ی قیام آن روز بود.
5. زمانی انسان می تواند قیام خود را ادامه دهد و به سرانجام برساند، که انگیزه قیامش خدا باشد. زیرا فقط اوست که از هر چیزی بزرگتر است و با اوست که می توان بر هر مشکلی فائق آمد.
1- این سوره امر به قیام میکند میتوانیم برای آشنایی بیشتر با قیام های الهی مطالعات خود را در مورد قیام های الهی همانند قیام حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) بیشتر کنیم.
2-حضرت علی(ع) می فرمایند : ای مالک ! بدان مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خود محورند، آنان را ببخش . اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم میکنند، ولی مهربان باش. اگرشریف و درستکارباشی فریبت میدهند ، ولی شریف ودرستکار باش . نیکیهای امروزت را فراموش میکنند، ولی نیکوکار باش . بهترینهای خودت را به دیگران ببخش ، حتی اگر اندک باشد . درانتها خواهی دید آنچه می ماند میان تو و خدای " توست، نه میان تو ومردم....... * با توجه به این حدیث باید سعی کنیم در برخورد با مردم و باید به بهترین شکل ممکن عمل کنیم و در ازای این کار نیک از آن ها توقعی نداشته باشیم.
3-با توجه به اینکه مسائل ظاهری همانند طرز پوشش و رفتار های ما نمایانگر قسمتی از باور های ما هستند و بعضا ممکن است برخی از روی ظاهر ما نسبت به اعتقادات ودین ما برداشت کنند باید در ضمن اینکه از تجملات دوری میکنیم ظاهری متناسب و در شان اعتقادات خود داشته باشیم .
4-به پدیده های طبیعی زیبای خلقت توجه کنیم مثلا شب ها به ماه بنگریم یا صبح ها بیدارشویم تا طلوع خورشید را ببینیم.
5-بعضی از اموری را که از انجام آن می ترسیم بررسی کنیم و با بعضی ترس های خود روبرو شویم شاید از مسائلی که برای رشد ما و جامعه ما ضروری است (مثلا امر به معروف و نهی از منکر)بترسیم.
بسم الله علی عظیم رزیتی
سلام
1-برای ایجاد قیام در در زندگی ابتدا بایداز ساکن بودن خارج شد و از ناپاکی های فردی و اجتماعی دوری کرد.
2-در راه قیام باید همواره خداوند را تکبیر گوییم.
3-در این راه باید همواره از مصلین و اطعام کنندگان یتیمان باشیم و این صفات را در خود نهادینه کنیم.
4-اگر همیشه این را در ذهن داشته باشیم که هر لحظه ممکن است در ناقور دمیده شودمیتواند به ما کمک کند که دائما بعد آخرتی کارهایمان را در نظر داشته باشیم.
5-در راه خدا باشیم تا لایق آمرزش گردیم
اعظم الله اجورکم و اجورنا
یاقدیم الاحسان بحق الحسین (ع)....

1.بکی از موانع بزرگ در مسیر هر قیامی عدم تکبیر رب است که انجام کارها درشرایط "گروهی"راهکاری مناسب برای تکبیر رب واز بین بردن منیت میباشد.
2."استمرار" در عمل صالح و"برخورد صحیح "با مشکلات -نه فرار از آنها- لازمه اصالت پیدا کردن قیام وحرکت است...
3.تلاش "مستمر" برای "بروز استعدادها" به منظور از بین بردن "سحر" لازم است...
4.هر کار کوچک یا بزرگ-فردی یا اجتماعی، در صورتی که با هدف "تکبیر رب واتصال به حق" انجام شود وشرایط لازم برای قیام را دارا باشد(انذار واستمرار وتطهیر ثیاب و...) می تواند باعث اتصال به جریان قیام رسول وائمه شود....
5.توجه ویژه به "قرآن و نماز" به عنوان مصداق کاملی از ذکر وتکبیر رب باعث تسهیل حرکت ها وجریان ها می شود...
یاقدیم الاحسان..
باسلام..
1. بزرگی وعظمت برای هر انسانی مهم است باید مراقب بود تا به انحراف کشیده نشود و به تکبرکشیده نشود. برای اینکار باید رب را تکبیر کرد.
2. برای قیام در هر موضوع عوامل درونی وهم عوامل بیرونی به عنوان مانع وجود دارند که هر کدام می توانند به نوبه خود برای قیام ایجاد مشکل کنند. شناسایی این عوامل و پیداکردن راهکار برای گریز از آسیب پذیری به وسیله اینها خود قیامی دیگر است.
3. منت گذاشتن وزیاد شمردن کاری از موانع قیام است. بدین معنا که کسی که کار خود رازیاد شمارد دیگر برای آغاز کار یا ادامه دادن آن انگیزه ای ندارد . فردی هم که منت می گذارد در واقع خودرا نیازمند دیده شدن می داند . در نتیجه علاوه بر اینکه ازاخلاص خارج شده است برای ادامه کار و شروع کار جدید نیازمند تشویق و توجه دیگران است.
4. برخی ایات خداوند به عنوان فتنه است. نوع واکنش ما به این ایات تعیین کننده گروهی ست که ما در آن قرار می گیریم.
5. برای همراهی با قیام پیامبر هم باید رابطه خودرا با خداوند اصلاح کنیم هم برای اصلاح جامعه تلاش کنیم. چه تلاش برای رفع فقر وچه برای پاک کردن جامعه از فساد.
6. باید خواست خودمان را در راستای خواست خداوند قرار دهیم تا بتوانیم از قران ذکر بپذیریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی