طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

سوال...

جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۲۹ ب.ظ

یا دائم اللطف...

روز دوم سفرمان بود که قرار شد هرکس پنج سوال مهم ذهن اش را بنویسد و یکی از آنها را انتخاب بکند، تا به وسیله آیات سوره های جز ۳۰ قرآن جواب آن را بیابد...
و قرار بر این شد تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۱۴ مهر آن را برای استفاده سایر دوستان در وبلاگ بنویسند...
قسمت نظرات این مطلب منتظر پرسش و پاسخ دوستان این سفر است !
اعضای دیگر هم اگر علاقه مند باشند می توانند شرکت بکنند و آنها نیز سوالی را طراحی و در پی جوابش در قرآن باشند و آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند .
شاید در ادامه این روند بتوانیم جواب بسیاری از پرسش هایمان را به طور مستند از قرآن بدهیم...
ان شا الله...
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۱
طبیب دوار

نظرات  (۱۵)

سلام
چرا وبلاگ اینقدر سوت و کوره؟!
۱۸ مهر ۹۳ ، ۲۰:۳۰ زینب فهیمی
سوال :حس خداوند نسبت به ما چگونه است؟
یکی از زیباترین نکاتی که از تدبر سوره فجر برداشت کردم ،مفهوم واژه لبالمرصاد بود ،فهم اینکه پروردگار ما دائما در حال رصد کردن است تا موجب ذی حجر (عاقل،محدوده شناس) شدنمان شود ،درک این مفهوم موجب جلوگیری از یأس و نا امیدی در انسان می شود.
اینکه انسان بداند او همواره مراقب است تا ما را از مسیرهای انحرافی به سمت مسیر مستقیم هدایت کند و از کوچکترین روزنه ای که از طرف ما ببیند انوار هدایتش را بر ما بتاباند واقعا حس مهربانتر بودن از پدر ومادر رادر باره ی خالقش درک می کند.
هوالشافی
ببخشید بابت تاخیر....
تفاوت های زن ومرد
-سوره ی تین:با توجه به احسن تقویم بودن انسان هر انسانی در هر موقعیتی که خلق شده در بهترین قوام خود قرار گرفته است . این موقعیت او بر اساس حکم آفریننده ای است که احکم الحاکمین است و بهتر به انچه برای او بهترین است اگاه است.
-سوزه لیل:تفاوت های زن و مرد به مانند تفاوت های شب و روز است.همان طور که به دنبال هرلیلی نهاری و به دنبال هر نهاری لیلی است زن و مرد نیز مکمل هم هستند.لیل(زن)مایه ارامش و پوشاندن و نهار (مرد)نماد بروز و تجلی است.
سوره بلد:نوع انسان در سختی خلق شده و این جهان دار سختی است.
مرد و زن بدون توجه به جنسیت میتوانند در بالاترین یا پایین ترین مرتبه هستی قرار گیرند مانند ابی لهب و همسرش در سوره ی مسد...واسطه ی خیر کثیر .کوثر است....
۱۵ مهر ۹۳ ، ۲۱:۰۷ م.شهسواری
بسم الله الرحمن الرحیم
چرا خدا اسراییل و داعش و...که این همه جنایت می کنن و نسل کشی راه انداختن رو (به قول استاد) سوسک نمیکنه؟چرا مسلمونا کوتاه نمیان تا این همه کشت و کشتار رخ نده؟
این جنایات بار ها در طول تاریخ رخ داده از جمله داستان اصحاب اخدود که به فجیع ترین شکل مسلمونا رو میسوزوندن و نظاره می کردن .آدمایی که تنها جرمشون ایمان به خدایی بود که مالک آسمان ها و زمینه و قادر به هرکاری ،که سوسک کردن دشمنای خودش و دوستاش دیگه براش کاری نداره!!!پس خدا می تونه ولی نمیکنه تا ببینه ما چند مرده حلاجیم!!!تا کی صبر می کنیم!!! اونا که به موقش سوسک میشن ولی ما تا کی صبر می کنیم...
چقدر از سوسک!!استفاده کردم:)) دوستان ببخشید واژه دیگه ای به ذهنم نرسید...
ببخشید دیر شد، اینترنت قطع بود
یا نور النور
همیشه راضی...
سوره ی فجر(28) بیان می کند که دو نوع مقام رضا وجود دارد، "راضیه" و "مرضیه". اولی اینه که تو از خدای خودت راضی باشی و دومی اینه که خدا از تو راضی باشه.
حالا چطوری می شه که همیشه راضی زندگی کرد؟
بر اساس آیه های قرآن آدمی وقتی در مقام "راضیه" است که : اولا به خدایش ایمان داشته باشد(25 انشقاق) و در پی کسب خوشنودی ربّ "واحد" باشد(19،20،21 لیل) دوّماٌ با دانستن اینکه همه ی افعالش توسط ربّ دیده میشود(6،7 بلد) و با امید به روز حساب(27 نبا) سعی میکند همیشه خواستش، خواست خدا باشد(29 تکویر) و با تغییر معیارهایش با نکاه جدیدی استغنا و خشیت را تجربه می کند(عبس) سوم اینکه دیدن کرامت خدا(6انفطار) و عطای ربّ(5ضحی) حس علوّ را در درون او بر می انگیزد و باعث دوری از لغو میشود(10،11 غاشیه) و چهارم اینکه کسی که در طی راه رضا است با ابتلا دانستن هر پیامد سعی میکند ثبوت خود را حفظ کند و هر لحظه از درستی عملکرد خود مطمئن می شود(15،16 ، 27 تا 30 فجر 6،7 قارعه)
... و بر اساس آیاتی دیگر رسیدن به مقام "مرضیه" مشروط است بر داشتن ایمان و خشیت در برابر ربّ (37 نبا) ، دیدن نعمت ربّ و استفاده ی درست از نعمت های ربّ (مطففین)، تغییر در جهت درست سنجیدن (عبس) ، تزکیه و تسبیح و اخلاص و صلاه و زکات و ... (5،7،8 بینه) و از همه مهم تر "وظیفه شناسی" و عبودیت در عملکرد (35،40 نازعات، 27 تا 30 فجر و 9 غاشیه)

۱۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۴۵ یا انیس من لا انیس له...
یا حبیب من لا حبیب له....
یکی از دوستان سوال کرد که چرا برخی از افراد در ناز و نعمت اند و برخی در سختی ؟ و تاثیر این وضعیت در آینده آنها چه می شود؟
در پاسخ بایست به سوره مبارکه بلد و آیه شریفه "اقد خلقنا الانسان فی کبد" اشاره کرد که بر اساس آن انسان در سختی است و همه انسان ها طعم سختی را می چشند ولی نمی توان بر اساس معیارهای ظاهری و معیارهای ذهنی و تصوری خود از سختی و راحتی در مورد وضعیت انسان ها و اینکه چه موقع و چقدر و کجا دچار سختی هستند قضاوت کرد
و در ادامه با توجه به سوره مبارکه شمس به این نکته باید توجه داشت که برای "انسان "تسویه و الهام فجور و تقوا صورت می گیریدو رستگاری وی بر اساس میزان تزکیه ایست که از آن بهرمند شده است.
به طور کلی و با اشاره به سوره مبارکه اعلی1:" انسان "سوا شده و قدر هر کس مشخص و بر اساس آن هدایت می شود .
2:رستگاری وی بر اساس میزان ذکر پذیری و خشیت و تزکیه ایست که خود را با آن پرورانده باشد.
ما ودعک ربک و ما قلی/و لسوف یعطیک ربک فترضی/الم یجدک یتیما فءاوی/ووجدک ضالا فهدی/و وجدک عائلا فاغنی(سوره مبارکه ضحی ) پاسخ زمانی ست که تو در تنهاترین زمان های تنهایی ات وجود همیشگی اش را فراموش میکنی ( گویی تا سمت وسوی نیازت مشخص نشود و ان را به درستی نیافته باشی حقیقتت را در نمیابی.)
۱۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۲۹ یا انیس من لا انیس له...
یکی
یا من ذکره حلو . . .
چرا یکسری از انسان ها در مقایسه خودشان با دیگران حس می کنند در زندگی مورد ظلم واقع شدند یا اینکه چرا اوضاع زندگی آدما با هم فرق میکنه ؟چرا یکسری ها همیشه در نعمت و راحتی هستند ویکسری ها همیشه در سختی و تنهایی هستند؟
سوره ضحی: پروردگارت تو را رها نکرده و مورد خشم و کینه قرار نداده.این که کسی فکر میکند که رها شده (در حالی که رها نشده ) به این خاطر است که اشکال در حس یتیمی و ضالا و عائلا دارد وگرنه خداوند پناه دهنده و هدایت کنده و بی نیاز کننده بسیار خوبی است
سوره بلد: (( انسان در کبد خلق شده است ))پس فرقی نمی کند شرایط آدمها از دور چگونه به نظر میرسد در اصل همه در کبد هستند.
سوره فجر: فرقی نمیکند ! پروردگار در هر دو حالت می آزماید چه به کسی نعمتی بخشد(که این نشانه اکرام آن فرد نیست) و چه رزق را برای کسی تنگ کند(که این نشانه خواری آن فرد نیست).
۱۳ مهر ۹۳ ، ۲۱:۲۹ زهره سعیدی
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال:قرآن هادی و راهگشای چه کسانی است؟
بر اساس جزء30 می توان پاسخ این سؤال را اینگونه بیان نمود:
طبق آنچه که در سوره عبس و تکویر بیان شده است قرآن هادی و راهگشای هر کسی است که بخواهد در صراط مستقیم قدم بردارد و در راه دین جهد و تلاش کند در واقع هر کس بخواهد و طلب کند میتواند بیابد و هر آنچه را که برای رسیدن به صراط مستقیم بدان نیاز دارد بیابد.
در مقابل انسان های متجاوز و گناهکار کسانی هستند که منکر قرآنند و این مصحف شریف را افسانه ای بیش نمی دانند و همین طغیان و حس بی نیازی است که مانع استفاده آنها از قرآن می شود. ( مطففین، انشقاق، علق )
و کلام آخر اینکه قرآن به عنوان هادی، آیین مستقیم و پایدار زندگی را در تمام شئون به صورت واضح و صریح بیان می دارد.( سوره بینه )
۱۳ مهر ۹۳ ، ۱۸:۲۶ صفیه بلالی
یا منفس الکرب
سوال:آیا در حکومت اسلامی با توجه به قوانین و احکام حاکم بر آن امکان پیشرفت علمی وجود دارد؟
به طور کلی برای پاسخگویی به این سوال باید ابتدا به ساکن معیار های یک حکومت اسلامی را با توجه به سوره های جزء 30 استخراج کنیم :
از معیار های اصلی یک حکومت اسلامی داشتن رهبر است که در سوره نصر رهبر و وظایف او در قبال حکومت به صورت کلی بیان شده است.با توجه به این سوره پس از اقبال جمعی مردم به دین( مقبولیت عامه) حکومت اسلامی شروع به کار میکند و وظایف رهبر جامعه در 2 راستای کاهش نواقص و برطرف کردن آن ها(تسبیح) که همراه با حرکت رو به جلو باشد و همچنین تقویت نقاط قوت سیستم (حمد) است و در نهایت با اتکا به سیستم استغفار که همان برداشتن موانع و کمک به حرکت رو به جلو جامعه است به رسیدن جامعه به نصر و در نهایت فتح که همان ورود به مرحله ی جدید است کمک میکند. در نهایت در صورت بروز فتح دستیابی به قله های علمی ناممکن نیست.
با توجه به سوره ی مبارکه ی عبس در صورت ارزش گذاری درست انسان ها و کمک به شکوفا شدن استعداد افراد با کمک گرفتن از توجه دادن افراد جامعه به تغذیه ی فکری و درواقع بهسازی طعام افراد و همچنین استفاده ی درست و کامل از امکاناتی که خداوند برای انسان قرار داده می توان به پیشرفت علمی رسید.
بر طبق سوره ی مبارکه ی ماعون از آسیب های مهم جامعه ی اسلامی کذب، سستی و سهو در نماز و ریا می باشد و به نظر می رسد اگر جامعه به سمتی حرکت کند که از منع ماعون بپرهیزد و هرکس اندک علمی را که به دست آورده در اختیار دیگران بگذارد و همه ی افراد خود را دربرابر سایر افراد جامعه مسول دانسته و از سکونت آن ها و یتیم شدنشان جلوگیری کنند پیشرفت ممکن می شود.
از دیگر عوامل آسیب رسان به جامعه ی اسلامی کم گذاشتن و مطفف بودن است اگر این آسیب را بتوانیم کاهش دهیم پیشرفت علمی سرعت بیشتری خواهد گرفت چراکه در این صورت هر کس در جایگاه خود از کم فروشی جلوگیری می کند.
و....
۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۹:۲۱ فاطمه سعیدی
بنام خدا
درجواب این سوال که چرا همه مشکلات و بیماری ها برای بعضی از افراد می باشد و چرا بقیه افراد در رفاه آسایش هستند بر طبق سوره های مبارکه جزء 30 می شود این گونه پاسخ داد که :
در سوره مبارکه فجر آمده است که وقتی به بندگان نعمتی می رسد آن ها می گویند خدا مرا اکرام داشته است و وقتی رنج و مشکلات به آنها می رسد می گویند خدا مرا خوار کرده است در حالی که خداوند در آیه 23 این سوره می فرمایند همه نعمت ها ومحنت ها وسیله آزمایش انسان هاست ،فردی که صاحب نعمت می شود خداوند با آن نعمت او را می آزماید وفردی که بیمار می شود ودرد می کشد نیز با آن امتحان می شود.
در سوره مبارکه بلدنیز خداوند می فرمایند انسان ها در سختی وکبد خلق شده اند و این آیه این طور می گوید که سختی ومشکلات برای همه می باشد و نوع کبد برای هر انسان فرق می کند. مهم این است که بدانیم خداوند در همه حال می بیند و آگاه از همه امور .
در سوره مبارکه انشراح آمده است که بعد از هر سختی قطعا آسانی می آید.
در سوره مبارکه عصر وقتی انسانی تحت فشار مشکلات قرار میگیرد باایمان و عمل صالح و اهل تواصی بودن می تونه به خوبی از پس مشکلاتش بر بیاد وبا صبر کردن به خدا نزدیک تر شود و اگر این گونه عمل نکند دچار خسر می شود.....
۱۱ مهر ۹۳ ، ۲۱:۲۰ ف. سبکتکین
بسم الله
سوال: آیا شرایط محیطی سخت و نامناسب و عدم دسترسی به امکانات میتواند تاثیری در رستگاری انسان داشته باشد؟
پاسخ
1.سوره مبارکه بلد: بر اساس این سوره خلقت همه انسانها در کبد و سختی است، به این معنا که حتی اگر کسی به نظر ما و در ظاهر دچار هیچ سختی نباشد براساس وعده این سوره قطعا دریکی از شءون زندگی دچر کبد است، شرایط سخت محیطی نیز میتواند از مصادیق کبد در زندگی انسان باشد و چون این قانون شامل همه انسانهاست نمی تواند بهانه ای برای گمراهی باشد.
2.سوره مبارکه تین: در این سوره به صفت احکم الحاکمین بودن خدا اشاره شده، بدین معنا که هر انسانی را در بهترین شرایط برای خود او قرار داده و تفاوت در شرایط محیطی ظاهری دلیلی بر عدم عدالت نیست، بعلاوه در این سوره خلقت انسان را در احسن تقویم بیان کرده ، یعنی همه آنچه که برای طی مسیر و رسیدن به عاقبت به خیری نیاز داشت به او عطا شده و عوامل محیطی در برابر این همه توانایی بی تاثیر خواهد بود.
3.سوره مبارکه نبا: نعمتهایی که خداوند متعال برای انسان جعل کرده است (نوم، لیل، نهار و...) در اختیار همهی انسانها بطور یکسان است. خداوند انتظار دارد که با بهره گیری از این نعمات در یوم الفصل از زمره متقین باشیم، لذا بهره گیری از این جعل ها به تلاش و هشیاری انسان بستگی دارد و عوامل محیطی بر آن بی تاثیر است.
4.سوره مبارکه عبس: بر اساس این سوره نقصهای ظاهری و محیطی ملاک برتری یا عدم برتری نزد خدا نیست و معیار سعی و خشیت انسان است که در شرایطی برای انسان ممکن است. همچنین در این سوره انسانها دارای ذایقه های مختلفی بیان شده اند وهر انسانی در هر شرایطی باید درجستجوی بهترین طعام برای خود و شکوفایی استعدادهایش باشد.
5. سوره فلق: شرور و موانعی در محیط انسان وجود دارد که اگر انسان از آنها آگاه نباشد میتواند مانع حرکت او شود، براساس راه حل سوره انسان باید این شرور و موانع را بشناسد راههای مقابله با آنها(پناه بردن به رب) را بیاموزد و به کار بندد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی