طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

سوره مبارکه دخان

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۱۰ ب.ظ

تفسیر المیزان:سوره ی دخان سوره ای مکیست که غرض آن انذار کسانیست که به کتاب خدا شک دارند از عذاب دنیا و آخرت.

روح معنای بین:انکشاف و وضوح بعد ابهام و اجمال به واسطه ی تفریق و فصل

در آیه ی 3 انزال کتاب در شبی مبارک ذکر شده.کتابی که مایه ی  انذار است و انذار یعنی "تخویف بالقول ،یقابله التبشیر بمعنی تعهد و التزام علی العمل.کتاب مبین خیر کثیر است چرا که در شب مبارک قدر نازل شده و برکت به معنای خیر کثیر است.

مبین که راه حق را مشخص مش کند با انذار که انسان را دعوت به کار نیک و دعوت به حق می کند در یک دسته کلمه قرار می گیرد.خاصیت کتاب مبین انذار است.کتاب مبین به جهت روشن کردن موضوعات و فصل بین موضوعات برای روشن کردن حق از باطل نیاز است و انذار از باطل نیاز به کتاب مبین دارد.

در آیه ی 4 کلمه ی یفرق به واسطه ی ریشه ی فرق با کلمه ی فصل در معنای کتاب مبین هم خوانی دارد که در واقع بر اساس نشان دادن تفاوت ها بیان را انجام می دهد.در واقع در این شب مبارک و به واسطه ی کتاب مبین کل امر حکیم به مرحله ی فرق و فصل می رسند.

در آیه ی 5 صفت مرسل برای خدا ذکر شده که با توجه به کتاب مبین می توان گفت خدا کتاب مبین را به وسیله ی رسولش فرستاد پس آن چه رسول می گوید از کتاب مبین است و رسول به واسطه ی این بیان مسئول انذار است.

آیه ی 6:کتاب مبین رحمتی از سوی پروردگار است.با اسم "رب" اینجا به حرکت انسان به سوی کمال اشاره شده است و بیان که از جانب رب آمده انسان را به کمال می رساند.

سمیع گویای نیاز انسان به کسیست که صدای او را بشنود.نیاز انسان به چیست؟به شناختن حق از باطل.نیاز به بیان.نیاز باید احساس شود تا انسان منذر شود.

علیم صفت خداییست که فرستنده ی بیان است.ربی که سمیع است  و علم دارد که چگونه نیاز انسان را برطرف کند.

خدایی که زنده می کند و می میراند بیان را برای انسان می فرستد.رب آسمان ها و زمین است که بیان را می فرستد و این استدلال برای یقین پیدا کردن آمده است.در واقع یک استدلال واضح و بدیهی می تواند انسان را به این حقیقت برساند.

آیه ی 9:بل هم فی شک یلعبون

لعب :هو قول او عمل لا یقصد منه منظور مفید عقلا و لا یرغب الیه العاقل

در واقع بیان بر اساس حکمتی صورت می گیردو به نتیجه خواهد رسید و لعب یعنی آنچه که نتیجه و فایده ای برای آن نیست.و شکی که کافران دارند باعث می شود به بیان نرسند.

در آیه ی 10 کلمه ی دخان به معنای عذابی برای انسان ها آمده که همچون هاله ای از دور آن ها را دربرمی گیرد که مطمئنا این عذاب هم اکنون برایشان صورت گرفته  منتها در روز قیامت که پرده از حقایق برداشته شود این دخان مشخص می گردد.دخان از آن جهت مبین است که برای گروهی به عنوان عذاب ایجاد می شود و برای گروهی نه.

دخن : هو ما یتصاعد من توقد الحطب ، ای اثر التوقد ،فهو بالنسبه الی التوقد الملازم للنور و الحراره ،کثیف کدر و الحراره هی النار الحاصله من حرکته

غشی: در آیه بعدی نیز بر اساس دخان غشایی است که دور تا دور او را گرفته.

در آیه 14 نسبت معلم مجنون را به رسول مبین داده است و هنگامی که حق را پوشانده شد  طوری که باطل اشتباه شود شبهه بوجود می آید .یعنی زمانیکه شناخت حق از باطل سخت است .کافران از این حربه استفاده کرده وچهره رسول مبین یعنی منشا بیان را مخدوش می کنند تا از عمل بیان جلوگیری  کنند.

در آیه 16عذاب خدا برایشان از بطشه یعنی عذاب شدید سخن میگوید.

و در سوره  مثالی از قوم فرعون آمده است.

که رسول مبین در این مثال با این اسامی آمده است: رسول کریم ، رسول امین ، سلطان مبین

کسی که بیان را می فرستد باید اموررا به او سپرد (ادوا) واگرنه دچار کبر شده ایم.

انکار کافران به این صورت است که حضرت موسی را قبول نکردند تا حدی که به ترجمون رسیدند و این اسراف آن ها را در انکارشان می رساند.( آیه 31 )در سوره عذاب مهین را برایشان بیان کرده است که (مهین در التحقیق : مهن : هو الضعیف الذی یکون تحت الاختیار و لا یکون له اختیار .اصل صحیح یدل علی احتقاره  و حقاره فی الشی )عذاب مهینی برای همان گروه که مقام کریم را از آن ها گرفته است و این نشان از ویژگی تکبر آن ها دارد.

همچنین در مثال نعمت ها یی را از کافران گرفته که برای  آن ها تکبر ایجاد کرده بود در واقع پوششی که حق را به باطل شبیه کرده بود رخت بر می بندد و خواننده تمثیل جدایی حق و باطل را به خوبی میفهمد.حال همین گروهی که فتنه را پشت سر گذاشته اند چون در شک بوده ه اند و یقین نداشتند و شاید چون تکبر ورزیده اند به خاطر علمی که خدا به آنها داده بود گرفتار بلا می شموند (بلاء مبین ) و این از اسراف کافران در راهشان و شکشان است.

مجرم :  قطع علی حق ≠ مبین.

و دوباره در آیه 38 لعبنبودن آسمانها و زمین ذکر شده است.

یوم فصل در آیه 40 به جدایی حق و باطل در قیامت اشاره دارد.و در دو دسته آیات آ خر سوره فصل بین نتایج اعمال کافران و  مومنان آ ورده است. د آیه 57 آمده که " یسرنه " پس بیان و فهمیدن آن آسان است البته با قرآن .قرآن وبیان آورده  است برای ذکر :  بیان ← ذکر

در آیه 59 ارتقب به معنای مواظبت با  تحقیق و تفتیش است. البته معنای آن به چند صورت آمده  : یکی آنکه منتظر باش بر آنان همانطور که آنان بر تو انتظار روزگار بد را دارند و معنی دوم بدین ترتیب است که منتظر باش بر آنان همانطور که آنان بر خودشان انتظارآن را دارند که معنی آخر در تفسیر المیزان آمده است.از طرف دیگر می توان در این موضوع بحث کرد که منتظر چه چیز باید بود؟به گفته دوستی ارتقب برای نتیجه است و حال که امر شده پس یک وظیفه است ؛ یک راهبر هم باید نتیجه را ببیند و یک پیرو نیز .این نتیجه هم دنیوی است وهم اخروی.مثل همین سوره که نتیجه یک گروه پیگیری شده.

کلماتی که در این سوره ما را برای رساندن به غرض کمک کردند : کتاب مبین ، یفرق ، منذر ، یقین ،رب ،لعب ، شک ،دخان ،رسول، مجرم، حق ،یوم فصل ،ذکر

آیاتی که ما ر به غرض نزدیک میکنند : 2و 3

اسم دوم برای سوره :کتاب مبین

 

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۱
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی