طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

تکلیف سوم...

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۴ ب.ظ

یا فاطر ...
سوره های مبارکه نحل و شوری را حداکثر سه بار قرائت نموده و آیاتی را که با کلمه " اِنَّ" آمده را با رنگ سبز مشخص نموده و به سوالات زیر پاسخ دهید:


1- تعداد تکرار و استفاده از کلمه " اِنَّ" در این دو سوره چه در ابتدا یا وسط آیات را بنوسید( بدون مراجعه به جامع التفاسیر یا سایر پاسخها ....)

2 - چه رابطه ای بین کلمه " اِنَّ" و تاثیر و رابطه آن بر غرض سوره چیست ؟

لطفا پاسخ خود را تا ساعت 24 یکشنبه 19 مرداد در قسمت نظرات همین مطلب وارد کنید.

با تشکر...

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۴
طبیب دوار

نظرات  (۲۶)

1 - 45مرتبه در سوره نحل و 20 مرتبه در سوره شوری
2-در سوره نحل بیان شده که اهل هر گروهی که باشیم نشانه هایی واضح در اطراف ما وجود دارد که ما با اندکی توجه به اطراف آن را میابیم(بارش باران،رویش گیاهان،شب و روز و...). در پدیده هایی که ما همیشه و به راحتی در اطراف خود میبینیم و برای ما ملموسند نشانه هایی است برای گروه های مختلف(گروهی که اهل تفکرند،اهل تعقلند،اهل ذکرپذیری اندو....)
در سوره شوری تسبیح خداوندی مطرح شده که غفور ورحیم است.کسانی که اهل تفرقه اندازی و شک و تکذیب هستند خداوند علیم و خبیراز باطنشان آگاه است و به سبب این ظلمشان عذاب خواهند شد.
۴۸بار درسوره نحل و ۱۶بار در سوره شوری
کلمه ان دراکثر آیات تاکید بر صفات الهی داشته و درواقع نوعی تاکید بر توحید است.
بابت تاخیر درجواب معذرت میخام.اینترنتم درست کار نمی کرد.
به نام خدا و با سلام
از تاخیر پیش امده به شدت عذر خواهی میکنم . راستش من به اینترنت دسترسی نداشتم و وقتی متوجه تکلیف شدم که موعد ارسال به پایان رسیده بود.
در سوره نحل کلمه " اِنَّ" 36 بار و کلمه "انما" 9 بار تکرار شده است.غرض سوره بنابر نظر علامه خبر دادن به نزدیک شدن امر خداست که عبارتست از: غلبه دین حق بر کفار، که خداى تعالى این معنا را با بیان اینکه:" تنها خداى تعالى اله معبود است نه دیگرى چون تدبیر عالم مانند خلقتش قائم به او است و نیز همه نعمتها به او منتهى مى‏گردد و هیچ یک از آنها مصنوع غیر او نیست" نتیجه مى‏گیرد. پس واجب است همان خدا به تنهایى عبادت شود. با دقت در أیات واجد " اِنَّ" این مطلب روشن میشود که این ایات به نوعی به موارد زیر اشاره میکنند:
- قوانینی که در ذیل انها امر خدا که همان دین و کلمه توحید است غلبه پیدا میکند
- ابزارهای اعطا شده به انسان برای بهره مندی از دین(تفکر,تعقل, ذکر و...)
- بیان نتیجه عدم بهره مندی از دین
- بیان اسماء و صفات خدا در رابطه با امرغلبه دین
درسوره شوری کلمه " اِنَّ" 15 بارامده است. این سوره به دین با محوریت وحی بودنش می نگرد و ایات مربوط به " ان" به صورت زیر به غرض مرتبط میشوند:
- اشاره به اسماء و صفاتی که اقتضایشان فرستادن وحی و دین بسوی بندگان است
- اشاره به وجود همیشگی جبهه ی تردید درمقابل وحی و امر به استقامت در برابر انها
- اشاره به سرانجام تردیدکنندگان
- اشاره به منحصر بودن صراط در دین و لوازم استقامت در این صراط
به نام خدا
در سوره مبارکه نحل در ابتدا نعمت هایی برای انسان شمرده شده است که در آنها نشانه هایی است برای پند گرفتن است . سپس مسیر های انجرافی و اختلاف های انسان ها آورده شده است.خداوند راه حل را هم نشان داده است :که به نزدیکان پیامبر (ص) نیکی کنند و از فحشا بپرهیزند. و امید به رحمت خداوند که بسیار آمرزنده و مهربان است. و توبه انسان را میپذیرد.کلمه " ان " در این سوره 40 بار تکرار شده که نشان دهنده ی تاکید بر آیات است.
در سوره مبارکه شوری خداوند بحث نازل شدن کتاب را بیان می کند که در آن اختلاف کردند و آن را تکذیب کردند و این که انسان کافر و ناسپاس است.در عین حال خداوند از قلب انسان آگاه است و آمرزنده و مهربان است. در این سوره کلمه " ان " 18 بار تکرار شده .
بسم الله الرحمن الرحیم...
در هر دو سوره زمینه ای که وجود دارد این گونه ترسیم شده که آدم های سوره غرق در نعمت های خداوند بودند ولی صاحب نعمت و رب خود را نمی دیدند(نفی توحید) و امر خدا را انکار کرده و در وقوع ان شک داشند. در واقع با آوردن آیات "ان" تآکید بر ضرورت توحید وتقوا و وقوع امر الهی دارد.

۲۰ مرداد ۹۳ ، ۲۰:۳۵ فاطمه صالحی
بسم الله الرحمن الرحیم

کلمه "ان" قطعیت وقوع موضوعی را مطرح میکند که در پی آن آمده است و حاکی از قوانین ثابت و محکمی است که در گزاره ها ذکر شده است.
در سوره نحل 55 مرتبه "ان" به کار رفته و این تکرار برای بیان تحقق امر الهی و حتمی و متقن بودن آن است.
در سوره شوری نیز 20 مرتبه "ان" به کار رفته است و مهر محکمی است بر تاکید به غفور و رزاق بودن خداوند و قطعیت میدهد برهدایت یافتن با بهره مندی از نعمت ها.

(عذر تقصیر بابت تاخیر)
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۴۹ رضوانه نجفی
سلام. بابت تاخیر طولانی م واقعا ببخشید.

در سوره مبارکه نحل 34 مرتبه و در سوره شوری 18 بار کلمه إنّ بکار برده شرده است.
گزاره هایی ک بعد از این کلمه اورده میشوند نشانگر قوانین ثابت و شک ناپذیر است ک با توجه به غرض سوره در هر سوره قسمتی از آنها بیان میشوند.
در این 2 سوره بخشی از این گزاره ها در مورد صفات خداوند است ک در بعضی آیات با "ل" تاکید بیشتری پیدا کرده، بخشی در باب عبرت و آیه(نشانه) است برای تذکر و نشان دادن راه ، بخشی در مورد عاقبت راهی است ک انسانها انتخاب میکنند و تعدادی از زبان بندگان خاص است ک اجازه بیان پیدا کرده اند.

۲۰ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۲ سامانیان-جعفری-آب شیرینی
بسم رب غفور رحیم
تکلیف به صورت مذاکره ی گروهی انجام شده است.
سوره ی نحل مشتمل بر 55 بار استفاده از(ان) می باشد.که این ان ها قطعیت رحیم و غفور بودن خدا را در سوره بیان می دارد و بر اساس همین رحیمیت است که نعمت ها ی طبیعی فراوانی برای انسان آفریده شده و انتظار می رود که اگر قومی واجد صفات تفکر,تعقل,سمع،تذکر و...باشند حتما شاکر شوند و در مقبل ÷روهی مستکبر و کاذب معرفی می شوند.همچنین صفت علیم بودن خدا نسبت به آنچه انسان ها ابراز می کنند در سوره مهم است.
سوره ی شوری واجد 20 بار استفاده از (ان) است که انسان را قاطعانه کفور معرفی می کند چراکه علیرغم تاکید مکرر خدا بر تقسیم نعمات بر اساس علم و خبیر و بصیر بودنش باز انسان از تفاوت ارزاق شاکیست.راهکار خارج شدن از دایره ی کفران نیز تمسک به صفات صبر و غفر و شکر معرفی شده است.
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۱ صفیه بلالی/ ظیبه قاسم آبادی
"یا منفس الکرب"
با سلام، 20 با ر در سوره ی شوری و 45 بار در سوره ی نحل ان و انما تکرار شده است.
همانطور که سایر دوستان هم اشاره کرده اند "ان" از نوعی قطعیت سخن می راند که همراه با احتجاج نیز هست و خداوند در این دو سوره که شوری با محوریت "وحی" و سوره ی نحل با محوریت "امر خداوند" است پس از هر "ان" قانونی محکم را بیان می کند که کاملا حق را از باطل جداساخته و عاقبت هر گروه را بیان می کند.در سوره نحل چیزی که خیلی به چشم می خورد فعال سازی قوه ی تفکر،تعقل، تذکر و در نهایت ایمان افراد است که با غرض سوره که هشدار است همسو هستند.
در سوره ی شوری نیز خداوند عزیز حکیمی برای هدایت انسان ها از هیچ رزقی دریغ نکرده است با یادآوری احکام هایی نظیر غفور بودن و علیم بودن خود سعی در فعال سازی قوای فکری و عقلی انسان برای رسیدن به هدایت دارد. تاکید فراوان بر خواست خداوند در هر رخدادی"شاء" در عالم نیز یاداوری فقر انسان و غنا ی خداوند است.
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۴ نفیسه شهرباف مطلق
بسمه تعالی
در سوره نحل :
خداوند مثال هایی زده است که بگویند افراد یکسان نیستند و عذالت برای همه اجرا می شود.
پس از آن خداوند به کافران اشاره کرده که آن ها نعمت های او را نمی بینند و انکار می کنند و کسانی کافر اند و دیگران را به کفر دعوت می کنند عذابی چند برابر کافران عادی دارند.
و پس از آن به وفای به عهد اشاره می شود که خداوند آگاه است پس به پیمانتان استوار باشید.
و بعد از آن به انجام عمل نیک اشاره می شود که اگر برای خدا باشد ثواب آن چند برابر است و خداوند به پرهیزکاران و نیکوکاران بشارت داده است و گفته است که از چیزی نترسید.
در سوره شوری :
در این سوره بیان که تمام آیینی و احکامی که الآن هست خداوند به پیامبران پیشین هم امر کرده است
و خداوند بر همه چیز آگاه است و صلاح همه چیز را می داند.
(( براساس کلمه اِنّ همه وعده های خداوند بر حق است ))

در سوره نحل 27 و در سوره شوری 9 ( اِنّ ) وجود دارد.
کلمه اِنّ در فارسی به معنای { قطعا } است و همین معنی بیانگر آن است که اگر این کلمه پشت کلمه ای دیگر بیاید ، کلمه بعد از او حتما وجود دارد یا اتفاق می اوفتد برای مثال در آیه 47 بیان می شود که زمانی که ترس و اظطراب آنها را فرابگیرد قطعا خداوند بخلق مشفق و مهربان است و مطمئنا در آن زمان اتفاق می اوفتد.

۱۹ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۵ نرگس مستجابی
سلام علیکم
در سوره نحل 43 مرتبه و در سوره شوری 17 مرتبه کلمه ان آورده شده است.
در برخی آیات بعد از کلمه ان صفاتی از صفات الهی بیان شده.به نظر می رسد که این صفات به نظر انسان ها دور بوده و یا مورد شک هستند که خداوند با آوردن کلمه ان شک و تردید را از بین می برد.
در برخی دیگر از آیات مانند "ان فی ذلک لایه لقوم بذکرون" خداوند آیه داشتن برخی مخلوقات را در گرو شرایطی در بنده می بیند و برای تشویق به رسیدن به آن شرایط کلمه ان را قرار داده(یعنی جز این راه،راه دیگری ندارید)
در گروه سوم آیات در مورد وعده های الهی کلمه ان آمده که باز هم به سبب نزدیک کردن گمان وقوع وعده ها به ذهن شکاکان است.
به نام خدا
" إنّ " برای خداست " إن "برا بنده.
" لﹶ " برای خداست " لعل " برا بنده.
" لﹶ " برا بنده هست مادامی که اهل تفکر و تعقل و تذکر باشه و خودشو وصل اون بالایی بکنه.(11و 12و13 نحل) وقتی اهل صبر باشه.وقتی اهل شکر باشه(33 شوری)
" إنّ " برا بنده هست مادامی که اهل توکل نباشه و شیطونو شریک اون سلطان اصل کاریه بکنه.(99 و100 نحل) وقتی اهل کفران باشه(48 شوری).وقتی اهل ظلم باشه(45 شوری)...
ببین می خوای این وری باشی یا اون وری! اختیار با خودته...
(و بر خداست راه عدل و راستی و بعضی راهها جور و ناراستی است و اگر خدا می خواست بدون آزمایش شمارا همگی به راه هدایت می کشید.آیه 9 سوره نحل)
(و همین گونه ما روح و فرشته بزرگ خود را به فرمان خویش برای وحی به تو فرستادیم. تو از آن پیش که وحی بر تو رسد نه دانستی کتاب خدا چیست و نه فهم کردی که راه ایمان و شرع کدام است ولیکن ما آن کتاب و شرع را نور وحی و معرفت گردانیدیم که هر کس از بندگان خود را بخواهیم به آن نور هدایت می کنیم و اینک تو که به نور وحی ما هدایت یافتی خلق را به راه راست هدایت خواهی کرد.یعنی راه خدا همان خدایی که هر چه در آسمان ها و زمین است همه ملک اوست.الا بدانید که رجوع تمام امور عالم آفرینش به سوی خداست.آیه 52و 53 سوره شوری)
واژه " إنّ " در سوره نحل 33 بار و در سوره شوری 18 بار تکرار شده.ببخشید که مجال صحبت نیست ولی فکر می کنم "حرف اضافه" های زیادی تو این سوره با ما حرف های زیادی دارن...
یا علی
به نام خدا
سوره ی نحل 32 مرتبه سوره ی شوری 18مرتبه.در سوره نحل نعم الهی برشمرده شده است و در پایان آیات ابتدایی این نکته تذکر داده شده است که این ها نشانه ای برای اهل تعقل،تفکر و ذکر است واین تذکر با کلمه ان همراه شده است به این معنی است که آیت خدا بودن این نعمت ها کاملا ملموس وعینی است و اگر ما با دیدن این نعمت ها به یاد خدا نمی افتیم اشکال از ماست.
سوره شوری درباره ی وحی الهی است و بهره گیری از وحی الهی منجر به هدایت می شود آیه52. سایر نکات :شکر نعمت نبوت در واقع درک نعمت امامت است و در سایر آیات به شکرگزاری و پذیرنده ی شکر بودن خداوند اشاره شده است. تحقق حق و ازبین رفتن باطل از نکات مهم دیگر سوره است.
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۲۴ فاطمه سعیدی
بنام خدا
درسوره مبارکه شوری 18 مرتبه کلمه ان امده است . این سوره کلمه ان بیشتر برای تاکید بر وقوع حتمی قیامت وحق بودن ان است و این که کافران قطعا عذاب خواهند شد و تاکید به این که خداوند امرزنده ای مهر بان است و راه بازگشت از گناه را برای بندگانش قرار داده است.

در سوره مبارکه نحل کلمه ان 41 مرتبه امده است . دراین سوره کلمه ان بیشتر برای تاکید بر توحید ربوبی است. این که خداوند فقط یکی است و تنها معبود و خالق هر چه در اسمان ها و زمین است وهمه را در اختیار بندگانش قرار می دهد وانسان ها باید شکر گذار خداوند باشند برای نعمت های زیادی که در اختیارشان قرار می گیرد.
یا رئوف...
تکرار "ان" در سوره شوری، ۱۸ و در سوره نحل ۳۳ مرتبه است.
حرف "ن" در واژه  "ان"  حکم یک پیچ تاریخی را برایم دارد،پیچی که اگر خوب به آن دقت شود در ادامه اش می شود صراط مستقیم ( آیه ۱۲۱نحل و ۵۲شوری)
چراکه کسی (خدا) می تواند از قطعیت موضوعی با واژه "ان" صحبت کند که خبیر و علیم (آیات ۲۸،۷۰،۷۴،۱۲۵ نحل و ۱۲،۲۴،۲۷،۵۰،۵۱ شوری....) به آن باشد.
 و وقتی "ان" را گفت یعنی قطعیت و حتمی بودن آن موضوع
پس، داشتن دو واکنش در برابر قطعیت های صحبت یک عالم خبیر می تواند به سلامت گذراندن آن پیچ کمک کند:اول آنکه به صحبت هایش اعتماد کنی و دوم آنکه حرکت کنی....حرکتی همچون زنبور عسل....چرا که نحل از تمام نعماتی که خداوند برای او گذاشته است استفاده می کند و مسیر هایی را که خداوند برای او گذاشته است را طی می کند تا محصولی شفا بخش ایجاد کند(آیات ۶۸،۶۹نحل)
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۲۱:۵۳ از طرف فاطمه معصومه منوچهر
با سلام با توجه به عدم دسترسی به اینترنت و عدم آنتن دهی اینترنت موفق به ارسال پاسخ نشده و از جمع عذرخواهی نمودند.
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۲۰:۰۲ ع.جنت علیپور
1. نحل 42/ شوری 19
2. خداوند با بیان قطعیت در سخن هیش در این دو سوره می خواهد این را بگوید که اگر انسان ها درست نگاه کنند و درست فکر و تعقل کنند، امکان ندارد که خداوند را در تک تک پدیده ها حتی ریزترینشان نبینند و ایمان نیاورند.(توحید)
در ادامه بیان می کند که با پذیرش خدا با توجه به قادر و عادل وحکیم بودنش قطعا قیامتی در کار است و همه باید خود را برای آن آماده منند.قیامتی که قطعیت دارد و همین الان هم جاریست.
سپس به بیان نبوت می پردازد و از یکی بودن پیام پیامبران و حق بودن آن سخن می گوید و ایمان به این پیام را ضرورت می داند.
در ایاتی هم به بیان احکامی می پردازد که حکمت و مصلحتشان برای خدا قطعیست و بر مومنین است که همه از آن اطاعت کنند و چیزهایی را که خدا بیان نکرده با دروغ نسبت دادنش به خدا سعی در رواجش در جامعه نکنند که در این صورت از کاذبان خواهند بود.
صابر، شکور، متقی و احسان کننده از افرادی هستند که خداوند با تاکید بر آنان در این دو سوره، خبر و مژده از سعادتمند شدنشان می هد.
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۸ مریم مرادیان
یا نور النور
در سوره ی شوری هجده "انّ" و در سوره ی نحل جمعا چهل و پنج "انّ" و "انّما" وجود دارد
این دو سوره بطور کلی سیستم استغفار در آفرینش را بیان می کنند و حق را متمایز کننده ی افرادی که مورد استغفار قرار میگیرند و مورد ضلالت و عذاب قرار میگیرند می دانند.
در سوره ی شوری عبارات بعد از "انّ" تاکید بر غفران و رازقیّت خدا دارند و بیان می دارند هر رزقی که به انسان می رسد(وحی هم نوعی رزق است) اگر در جهت درست استفاده شود انسان را مورد استغفار خدا قرار می دهد و در غیر این صورت در خسران و ضلال بعید و عذاب مقیم خواهد بود.
سوره ی نحل هم در عین اینکه تاکید بر استفاده ی درست و خاضعانه از رزق دارد (تعقل، تفکر، تذکر، سمع، وحی به نحل، بیان حلال و حرام، حنیف بودن حضرت ابراهیم،...) تا مورد استغفار و رحمت ربّ قرار گیریم، بیشتر از سوره ی شوری به انذار درمورد ضلالت و عدم هدایت مستکبرین و کافرین و منکرین حقّ پرداخته. عبارات بعد از "انّ" تاکید دارد بر رزق خدا، غفران او، خاصیت جدا کنندگی حقّ با توجه به علم و قدرت خدا و عدم هدایت کافرین و منکرین آیات خدا .
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۴۸ زهرا احمدی
در سوره مبارکه نحل 43 مرتبه و در سوره مبارکه شوری 19 مرتبه واژه "ان" تکرار شده که در هر دو سوره نعمتهای خداوند برای هدایت و پند پذیری انسان به شماره در آمده و حتمی بودن هدایت یافتگی به وسیله این نعمتها را متذکر میگردد و در نهایت شایستگی قطعی خداوند غفور و رحیم و حکیم و ... را به عنوان معبود یگانه یاد آوری میکند.
سوره مبارکه شوری 33
سوره مبارکه نحل 18
این کلمه نشان دهنده تایید و قطعی بودن است
با تکرار همراهی مفهومی با این کلمه در مجموعه آیات احتمال حضور غرض در آن مجموعه بیشتر می شود
یاحبیب....
در سوره مبارکه نحل 45 بار ودر سوره مبارکه شوری 19 مرتبه واژه "اِنَّ" تکرار شده است که به نظر می رسد این آیات حاوی قوانین ثابتی هستند که بصورت گزاره های حقیقی بوده ودر صدد اثبات تدبیر امور توسط خدای یگانه است. که البته آیات نامبرده به عنوان مبنایی برای رجوع وفعال کردن وتعالی بخش قدرت تفکر،تعقل وذکر هستند.
برخی از این آیات در بردارنده نعمتهای خداوندبه صورت تفصیلی ونظام حاکم بر آنها ست که خود گواهی روشن بروجود خالقی مدبر است البته برای کسانی که ولایت الهی را بپذیرند وتوجه به آنها موجب بهره مندی از روح والقای الهی می گردند(الهام).
آنچه که به نظر می رسید در هردو سوره به عنوان یکی از نکات مشترک مطرح شده عدم تعجیل خداوند در عقاب کردن پذیرندگان ولایت شیطان وگمراه شدگان است....
ظالمینی که کم نیستند در اطرافمان ....و جز قتل وغارت وکودک کشی انگیزه دیگری ندارند...."اَلا اِنَّ الظّالِمینَ فی عَذابٍ مُقیم"....
"وَما یُدریکَ لَعلَّ السّاعة قَریب"
"اللّهم صلّ علی محمّد وال محمّد وعجّل فرجهم"
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۳۰ سیده مریم احمدی
در سوره ی شوری 18 مرتبه ان بیان شده و در این سوره پیرامون مساله وحی صحبت شده و به عبارتی مساله بندگی را از طریق وحی به مردم نشان داده ست
در سوره ی نحل واژه ی ان 42 مرتبه بیان شده و خداوند همه ی نعمت ها را ذکر نموده و انتهای تمام نعمت ها که خود خداست نشان داده ست و تنها معبود و سزاوار پرستش را خود معرفی نموده ست و قطعیت هر موضوعی را با واژه ی ان به تصویر کشیده ست
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۳۰ میرتا ج الدینی
بسم الله الرحمن الرحیم
واژه ان در سوره نحل 33 مرتبه و در سوره شوری 18 مرتبه تکرار شده است.
ان قطعیت وقوع امر و تاکید بر حتمی بودن موضوع رابیان میکند ....
درمسیر هدایت انسان ها وبه جهت فعال شدن سمع و تفکر و تعقل و در نهایت ذکرپذیری ،آیه بینی و شکر در آنها «ان » در سوره به بیان قوانین قطعی و امر حتمی خداوند می پردازد...
تکرار ان اشاره بر تکرار و فراوانی گزاره های ثابت عقلانی دارد که در راستای غرض سوره و فهم آن می باشد
بسم الله
در سوره مبارکه نحل 44بار ( با احتساب انما) و 34 بار (بدون انما) و در سوره مبارکه شوری 19 بار ( 17 بار بدون احتساب انما) تکرار شده است.
"ان" به معنای قطعی بودن است و حاکی از قطعیت داشتن حقیقت بیان شده است. و این حقیقت تحقق امر الهی است، البته این امر از جانب رب رءوف رحیم و جهت فعال کردن تفکر، تعقل و تذکر انسانهاست.
واژه إنَّ در سوره مبارکه شوری 18 و در سوره مبارکه نحل 33 به کار برده شده است
در سوره مبارکه شوری مسئله وحی و در سوره مبارکه نحل مسئله امر و تحقق آن مطرح شده و به نظر میرسد که إنَّ ها در سوره ها به عنوان احکام به تفصیل هستند و قوانین و احکام در مسئله هدایت رو بیان میکنند و در هر آیه میتوان آنها را گزاره هایی نتیجه ای و استدلالی دانست
یا قدیم الاحسان بحق الحسین...
علیکم منی السلام ورحمه الله

سوره مبارکه شوری، که در آن 13بار تکرار کلمه " اِنّ " مشاهده می شود.پیرامون مساله وحى سخن مى‏گوید که خود نوعى تکلم از ناحیه خداى سبحان با انبیاء و رسل او است. همچنین چند نوبت در سوره سخن از رزق به میان آورده شده است. (و وحى خود رزقى است براى انبیا است).

سوره مبارکه نحل، مشتمل بر 42 بار تکرار کلمه " اِنّ " است. غرض سوره خبر دادن به نزدیک شدن امر خداست و هشدار که به زودى عذاب بر مشرکین نازل مى‏شود.و مؤمنین را بشارت مى‏دهد بر اینکه به زودى حق بر باطل غلبه نموده و توحید بر شرک، و ایمان بر کفر ظفر مى‏یابد.

"اِنّ" قطعیت وقوع و حتمیت تحقق موضوعی که پس از آن ذکر شده را بیان می کند. و این در کلیت سوره بر محکم و متقن بودن موضوع محوری سوره تاکیید می کند.

یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی