طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

تعریف واژه مسرف

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰ ق.ظ
  • اسراف همان خارج شدن اعمال و رفتارازحدود عقلانی وعرفی که به سبب پیروی ازهوای نفس منجر به جدل وتردید درحق می شود به گونه ای که باطل درجایگاه حق دیده می شود. 
  • مسرف فردی است که حالت تجاوز گرانه از مرز شرع، قوانین الهی و خصلت های انسانی به خود بگیرد.
  • مسرف یعنی کسی که باوجود داشتن دلیل صحیح وتکلیف عقلی برای انجام کاری،نه تنهاآن را انجام نمی دهد بلکه سعی در فرارازآن کاروازبین بردن تکلیف دارد.
  • مسرف کسی است که از اعتدال خارج شده باشد و این فرد کسی است که باعث هدر رفتن نعمت های خدا می شود چه نعمت های انفسی چه نعمت آفاقی، این فرد هیچگاه از هدایت برخوردار نمی شود چراکه حق را باور نداشته و همواره به جدال با آن می پردازد.
  • مسرف کسی است که به عقل خود رجوع نمی کند که تمایزها رابشناسد و حدود رابراساس وهم تعریف می کند و ازآنجا که مدارتوجه اش تغییر کرده ، توانایی رویت آیات خدارا ازدست داده و تمایز فعل خود با خدا را نمی فهمد که این کبر می آورد و اعراض از حق و چیزهایی که بر معیارها و هوای نفسش منطبق نباشد هرچند محکم وعلمی قبول نمی کند.
  • مسرف کذاب کسی که بیش از حد در تکذیب و پوشاندن حق تلاش می کند.
  • مسرف مرتاب کسی است که بواسطه خروجش ازحدود تعادل یا تجاوزازحد درارتکاب عملی،که باتوجه به تعریف آیه بعد،این عمل جدال درپذیرش نشانه های خدابدون برهان است که موجب شک درفردمی شود که ریشه این جدال واسراف باتوجه به آیه٥٦منحصرا کبرآنهاست.
  • رزق خاص فرعون اسباب قدرت و دولتش بود که متاسفانه آنرا درجای باطل،برای تهدیدومقت بربنی اسرایل بکاربرد،اسباب او را متکبرکرد ‌و به جدل ومبارزه جویی بر رب عزیزکشاند و متاسفانه،فرصت دعاوانابه راهم به هدرداد و نماداسراف در فرصتهاو نعمتها شد.
  •  مسرف کسی است که قدرت و نفوذش، عزت و آبرویش، علم وفکرش ، دلسوزی و ترسش، غضب و فرحش تکبرش ، قدرت انکار و مجادله اش ،دارایی وامکانات و افراد در اختیارش و .... تمام سرمایه های وجودی اش را نا به جا خرج میکند...
  • برداشتی از آیه28: اگرموسی راه تجاوزواسراف(پا از گلیم خود فراتر نهادن،سرکشی) ودروغ راپیش گرفته باشدمشمول هدایت الهی نخواهدشد واگرشما(آل فرعون)چنین باشیدشمانیزازهدایتش محروم خواهید شد.
  • معنی مسرف در سوره مبارکه غافر، طبق رفتار ال فرعون وفرعون: 1-تجاوز از وظیفه بندگی در برابر رب در نتیجه برای خود حق معبود قایل شدن 2-استفاده از قدرت و ثروت در جهت کتمان حق به جای یاری و همراهی حق.

  • مسرف فردی متکبر است که زیاد مجادله(به غیر حق) می کند و راهی برای هدایت شدن خودش باقی نمی گذارد؛
با از حد گذراندن مجادله نقطه ی بدون بازگشتی را رد می کند که باعث تحقق وعده ی الهی در حق او می شود
.

  • در تعریف معنى مسرف در سوره غافر,تعابیر مختلفى به ذهن می رسد,مثلا زیاده روی کردن در گناه کردن و خود را بنده شیطان قرار دادن ، یا در میدان دادن به هواى نفس زیاده روى کردن.

  • معنی اسراف:عملی که از حدود عقلی و عرفی تجاوز می کند و علت آن جهل خطا و غفلت است.و با توجه به آیات این سوره فرد مسرف از اینکه رحمت خداوند همه چیز را فرا گرفته غفلت دارد و غافل از حق است و هنگامی که او رابا دلایل روشن بسوی خدا دعوت کنند دچار خطا می شود و کفر می ورزد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۱
طبیب دوار

نظرات  (۱)

۲۱ تیر ۹۳ ، ۰۱:۲۸ فاطمه صالحی
یا وفی
مسرف کسی است که سبک زندگی اش بر مدار اشتغال به علل و اسباب و ندیدن حق است. چون کفر به خدا دارد ، خود را عزیز می شمارد و کبر می ورزد و در مقابله با دین خدا جدال می کند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی