طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

زر و زور و تزویر

جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۱ ب.ظ
جلسه دوم سوره مبارکه غافر
در ادامه ی آیات سوره ی غافر می رسیم به داستان مومن آل فرعون:
نکته ی اول: دین در این آیات قدر مطلق است و به معنای سبک زندگی. آیات نشان می دهند که فرعون در سبک زندگی که دارد دارای نظم است چرا که ورود پیامبر خدا را مخل این نظم می داند و این نکته از آوردن کلمه ی فساد که به معنای خروج از نظم است فهمیده میشود. نکته ی بعد این است که سبک زندگی که فرعون و مصریان داشته اند در دنیا جواب داده و به پیشرفت های فراوانی هم رسیده اند و همین پیشرفت ها هم موجب طغیان فرعون است چراکه خود را صاحب قدرت می داند و در واقع علل و اسباب را به جای رب قبول کرده است. برخورداری هر چه بیش تر اسباب با توجه به این داستان موجب افزایش کبر در فرد می شود. بین کبر و ایمان به آخرت رابطه وجود دارد و متکبر کسی است که به واسطه برخورداری بیش تر از نعمات خدا جری تر می شود و جدل کردن با حق هم نتیجه ی همین کبر است. از نکات دیگر این که در هر سوره ای عذاب از سنخ مقت"گرفتن" یا شدیدالعقاب باشد کبر از گناهان یاد شده در آن سوره می باشد.
کبر یعنی اینکه آدم به یک طریقی "زر، زور یا تزویر "  بخواهند خودشان را نشان دهند و نماینده ی این صفات در این داستان " فرعون" سمبل طغیان و سرکشى و حاکمیت ظلم و جور، " هامان" مظهر شیطنت و طرحهاى شیطانى، و" قارون" مظهر ثروتمند یاغى و استثمارگر که براى حفظ ثروت خویش از هیچ کارى ابا نداشت هستند.
 آدم ها نوعا منم منم دارند و هر کس که قصد ورود به این سلطنت و تغییر آن را داشته باشد را رد کرده و فاسد و کارش را فساد می دانند و باور دارند که خودشان بر مسیر حق و رشد هستند؛ اما اگر ولایت داشته باشند دچار این مشکل نمی شوند هرچند ولایت پذیری برای انسان مسؤلیت می آورد و آدم ها هم از همین مسؤلیت فراری هستند.
 از مهم ترین نکات این سوره که باید یاد بگیریم این هست که ما آدم ها نوعا یک فرعون در درونمون داریم که از پذیرش حق به بهانه ی ایجاد فساد جلوگیری میکند و ریشه ی این فرعون گری هم تکبر هست. معمولا بروزات فرد متکبر به صورت خشم است  آنهم از نوع کنترل نشده ولی مؤمن حتی اگر خشمی از خود نشان می دهد در چارچوب دین و دارای حد و مرز است.
درجه ی معنویت انسان ها به میزانی هست که طاغوت را باعث اختلال در سیستم مومن بداند. طاغوت باعث فساد می شود و انسان ها به هر اندازه که به مدارا و مسامحه با طاغوت بیرون می رسند و نظام های طاغوتی موجود را مخل  نظم و فاسد ندانند باید بدانند که رفتارشان با طاغوت های درونشون هم همراه با سازش است. ما با طاغوت های درونمون کنار آمده ایم و آنها را فاسد نمی دانیم و دور کننده از حق. یکی از نظام های فاسد آمریکاست آیا ما بودن این نظام رو اختلال در سیستم دینی می دونیم یا نه میریم مذاکره میکنیم و معتقد هستیم میشه به توافق رسید. آیا همون مقدار که آمریکا جمهوری اسلامی رو مخل نظام دنیا می دونه ما هم اونها رو مخل می دونیم?
باید حالمان از نظام فاسد و هر چیزی که به اون وابسته هست بهم بخورد و به همان شدت حالمان از فاسد درونمان بهم بخورد. ما نسبت به اشکالات اخلاقی و شخصیتی خودمان حس تنفر باید داشته باشیم؛ یعنی بخواهیم که عوض شویم و این صفت رو از خودمان دور کنیم هرچند رفتار ما حکایت از این دارد که عملا ما با اون صفت کنار آمده نه تنها حس تنفر و انزجار نداریم بلکه گاهی داشتن این صفت ما رو برای رسیدن به اهدافمون کمک کننده هم می دونیم.
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۰
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی