طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

سوره مبارکه علق

پنجشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۳۷ ب.ظ

"اقرأباسم الربّک الّدی خلق...خلق الانسان من علق...."

"بخوان به نام پروردگارت،اورا آفرید...انسان رااز خون بسته خلق کرد..."

                                      نگار من که به مکتب نرفت وخط ننوشت       به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

                                     کرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود           که علم بی خبر افتادوعقل بی حس شد....

سوره مبارکه  علق را می توان شامل بخش های گوناگونی دانست.

در بخش اول سوره که شامل آیات 1تا8 است، خداوند به پیامبر خویش امر به قرائت حقایق فرموده است که لازم است این قرائت به اسم ربّ صورت پذیرد،در واقع این آیات در صدد تبیین  لزوم قرائت  مطرح شده است.

در حقیقت با قرائت  مفاهیم ومعانی است که فرد در مسیر ربوبیت الهی قرار گرفته واز علقه ووابستگی (نقص)رها می شود وبه ثبوت وعلم(کمال) دست می یابد.بدیهی است که برای رهایی از این نقص ها ووابستگی ها،به  وجود عطایی از جانب خداوند کریم احتیاج است که بدون در نظر گرفتن استحقاق بندگان لوازم واحتیاجات آنها را برای رهایی از این نقص ها در اختیارشان قرار می دهد....

لازمه هر قرائت وخواندنی، وجود علمی است که زمینه ساز این قرائت می شود واین علم از جانب خداوند به انسان عطا شده است. در آیه "الذی علّم بالقلم"خداوند می فرماید که این تعلیم توسط قلم صورت گرفته است وقلم آن چیزی است که سبب ثبوت می شودودر واقع از میزان وابستگی  ها کاسته وفرد را به تثبیت بیشتر هست هاو تمایز هرچه بیشر آن از نیست ها نزدیک می کند....

از تکرار کلمه "رأیت" در آیات مختلف سوره چنین بر می آید که قبل از هرگونه قرائت وخواندنی ،دیدن وشنیدن امری مهم واجتناب ناپدیر است. در حقیقت به میزانی که دیدنی هاوشنیدنی ها بهتر وبیشتر رویت شوند ،قرائتِ صورت گرفته در فرد که همان فهم وضبط معانی دیده شده (با بصریابصیرت)است بیشتر بوده ومنجر به قرب به خداوند که کمال بی انتهاست، می شود....

کلمه "کلّا"در آیه "کلّا إنّ إلانسانَ لیطغی" که برای رد توجه انسان وسیر رویت او بیان شده ، اشاره به طبیعت وجودی انسان دارد .در واقع در مسیر زندگی ،انسانی که قرار است با دیدن ربِ خالق وکریم خود از علقه وابستگی رهایی یابد وبه تثبیت برسد،به سبب وجود خصلت طغیان در درونش ، ابراز بی نیازی واستغنا کرده به طوری که نیازمندی محض را در درون خودش نمی بیند وهمین موجب می شود که از حد پارا فراتر برده ودر واقع به جای خدابینی دچار خود بینی شود....

در بخش دوم سوره که شامل آیات 9تا 18است مصداقی از انسان طاغی بیان شده.چنین فردی به سبب آن که نیازمندی اش به خداوند را در وجود خویش وجدان نکرده ،دست به طغیان می زند وهم اوست که پیامبر خداراکه مصداق کامل شخص قاری است ،از نماز خواندن نهی می کند ودر واقع بروزکاملی از کذب ورویگردانی است.با توجه به آیه "ألم یعلم بأنّ الله یری "علت سر زدن چنین رفتاری در انسان طغیان گر این است که او ناظر وگواه بودن خداوند را باور ندارد....

از آنجایی که پیش از هرانسانی ،قرائت وفهم همه حقایق هستی توسط پیامبر اکرم (ص)صورت گرفته است،می توان چنین نتیجه گرفت که به نوعی وظیفه سایر انسانها تصدیق این قرائت هاست.....

آیات 15تا18که بیان کننده عذاب چنین شخص طغیان گری می باشد حاکی از آن است که همان خصایص وخصلت هایی که در وجود انسان طغیان گر است وموجب وابستگی اوبه چیزی غیر از خداوند شده، مانع دستیابی او به رشد وصلاح می شوند(زبانیة).در حقیقت شاید بتوان گفت صورت باطنی باور، صفات واعمال چنین شخصی به شکل آتشبانانی است که اورا به سمت ظلمت ونار می کشاند....

در آیات انتهایی  خداوند به پیامبر خویش امر به سجده می فرمایند که بادر نظر گرفتن نکات  ذکر شده می توان چنین نتیجه گرفت که قرائت حقایق ومعارف نتیجه ای جز ابراز نیازمندی به خداوند، بانهایت تذلذل(سجده)وبه دنبال آن قرب به خداوند ندارد ....

از آنجایی که نزدیکترین وجود به خداوند ، وجود پیامبر اکرم است وهم ایشان برترین وجودی هستند که مورد تعلیم خداوند قرار گرفته ودر واقع ایشان واسطه ای برای نزول این حقایق ومعانی از جانب خداوند می باشند ،به سبب وجود نازنین ایشان است که سایر مخلوقات از این حقایق بهره برده وتحت تعلیم خداوند قرارگرفته اند.اساسا وجود نازنین ایشان برای سایر انسانها حکم قلم را دارد که آنها را ازعلقه و وابستگی  به سمت ثبوت سوق داده ومنجر به قرب به کمال بی نهایت می شوند....

به عنوان نکات پایانی می توان چنین نتیجه گرفت که:

 به میزانی که انسان در پناه رسول بوده وبه ایشان شبیه تر باشد،به ثبات بیشتری دست خواهد یافت.

انسان به میزانی که از دیدگاه رسول به دیدنی ها وشنیدنی ها بنگرد،قرائت حقایق در او بیشتر شده وبه همان میزان قرب ونزدیکی پیدا می کند.

وبه میزانی که فرد تعلق ووابستگی خودش به خداوند را وجدان کند به همان میزان ابراز نیازمندی (سجده)می کند.

در واقع دیدن وشنیدنی خوب است که سجده آور باشد وباعث قرائت وفهم این موضوع ،"که غنی ومغنی کسی جز رب کریم نیست" در وجود آدمی شود....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۵
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی