طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

مباحثه ششم

دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰ ب.ظ

الحمدلله...

مباحثه ی ششم......سوره مبارکه زلزال

ان شاءالله که این مباحثه هم با حضور گرم شما دوستان به ثمرات پر برکتی برسد

سوالات مباحثه امروز:

بر طبق مفاهیم عمیق سوره مبارکه زلزال با زدن چه عینکی بر چشم! بزرگ بینی رویتمان به حد "ذره" می رسد؟

این ذره بینی چشم، چگونه به پای عمل قدرت شتاب و سبقت می دهد ؟

بر طبق این سوره وزن هر ذره عمل را با چه ترازویی باید سنجید که خفیف یا ثقیل بودنش را به درستی محاسبه کرده و از اخبار زمین در این مورد به لرزه در نیاییم؟

ساعت شروع مباحثه : 3 عصر

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۱
طبیب دوار

نظرات  (۷۰)

به به آبجی نرگس خوش اومدی
من در زمینه ی سوره ی زلزال شناختم بسیااار پایینه.استفاده می کنم از صحبتای اساتید خواهرا.
سلام.من اومدم.
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۲۳:۱۵ میرتاج الدینی
سلام علیکم خواهرای گل
بسیار از نظراتتون استفاده نمودیم
تشکر ویژه
خداقوت......
یا من لا مفر الا الیه

علیکم منی السلام جمیعا :))

عذر تقصیر بابت تاخیر...
در جواب جمع کل 3تا سوال:
همونطور که آبجی صالحیم گفتن "با زدن عینک ثقل بین می توان به رویت ذره ذره ی اعمالمان برسیم" یعنی در هر آن و هر لحظه وزن عملی که انجام میدیم در نظرمون باشه.
و ثقل عمل رو میزان حق بودنش مشخص میکنه.
و حق بودن هر عمل....
حق بودن هرعمل یسری شروط داره:
تو قدم اول:
اول اینکه جز اعمال حرام یا همون گناه نباشه
دوم اینکه واجبات برای خدا باشه.....میشه همون اخلاص عمل...از ریا، عجب و... به دور باشه.
تو قدم بعدی:
وارد مکروهات و مستحابات میشیم.
تو این زمینه خیلی وارد نیستم، ولی فکر میکنم مال بچه زرنگای این عالمه!!!
درباره اینکه چجوری میشه ذره بینی نگاه رو عملیش کردم کللللا بنظرم عملی ترین راه حرف حضرت علامه اس فقط! و اون اینکه یچیزی زمانی عملی میشه که عملیش کنیم!
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۲۱:۳۶ شهسواری کوچک
سلام به همه آبجی های گل...
ببخشید ما دیر میرسیم به بحث...به نظرم برای رسیدن به این عینک باید قول فصل پیدا کنیم که البته همان حق است.با توجه به معنای قول فصل باید سعی کنیم اولویت ها رو مشخص کنیم و معیار هم قرآن و سیره معصومین (ع) است. عقل زمانی می تونه اولویت هارو درست تمییز بده که ورودی ها و اطلاعات کافی بهش رسیده باشه بنابراین فک می کنم باید ورودی هامون رو زیاد کنیم وخیلی مراقب این ورودی ها باشیم چون ورودی اشتباه آسیب خطرناک تری وارد می کنه .
البته با توضیحی که دادین جزیی تر شد!:)
ما داریم ترازو بر اساس حق میبندیم . درسته ولی اینجا چطور میشه حق رو پیدا کرد. یعنی هر کس با هر رایی چه حق های میزان کننده رو میتونه از این سوره مبارکه دریافت کنه؟ نمیدونم سوالم درست شد یا نه؟!ی کمی حقی که میگیم کلیه
چنتا نکته توی این سوره مهم :
از آنجایی که پیرامون معنای اشتاتا ، محشور شدن انسان ها به شکل عذابی است که به آن معذب هستند، در قیامت هرکس به دنبال رهبری که انتخاب کرده است مبعوث می شود ، پس باید راه صحیح را شناخت ، ولی و امام را شناخت و دنباله رو آنها بود، باید از قرآن به عنوان برنامه و نقشه این راه کمک گرفت.
باید دانست که هستی شعور دارد (یومئذ تحدث اخبارها...)
و در قیامت راه هرگونه انکار بسته است (یروا اعمالهم....)
و اینکه همه مردم در دادگاه عدل الهی یکسان اند (فمن یعمل .....)

ما مرخص میشیم آبجیا
باتشکر از همه
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۱۱ میرتاج الدینی
ممنون عزبز الان دیگه متوجه شدم .....
به نظر من کل سوره داره حق رو نشون میده مث زلزله و شهادت زمین و دیده شدن تموم اعمال بدون کاستی
خ مردانی عزیز این خودش ی زلزله بود! ممنون
کدوم قسمت آبجی ؟
حق تو سوره مبارکه چیه؟
دعای پنجاه صحیفه سجادیه :( ترس از حق)
خداوندا! تو مرا تندرست آفریدى، و از خردى پروردى، و به قدر کفایت روزى دادى.
خدایا! من در کتاب منزل تو این مژده را که به بندگان خود داده اى یافتم، فرمودى: یا عبادىَ الَّذِینَ... اى بندگان من که بر خویشتن ستم کردید، از بخشایش خدا ناامید نباشید که خداوند همه گناهان را مى آمرزد. و پیش از این اعمالى را مرتکب شدم که تو مى دانى و به از من مى دانى، پس ‍ از رسوایى آن اعمال من که نامه تو یکى یکى بر شمرده است.
و اگر از چند جا امید عفو از تو نداشتم، که همه را شامل است، دست از نجات مى شستم، و اگر کسى مى توانست از پروردگار خود بگریزد، من سزاوارترین مردم بودم به گریختن از تو، هیچ چیز در آسمان و زمین بر تو پنهان نیست، بلکه همه چیز را تو حاضر مى آورى و به بهترین جزا پاداش ‍ مى دهى و شماره آن را نیکو مى دانى.
خدایا! اگر من فرار کنم، تو جوینده منى و اگر بگریزم، مرا دریابى، اینک خود پیش تو به فروتنى، خوار و زبون ایستاده ام، اگر مرا عذاب کنى سزاوارم و مقتضاى عدل تو اى پروردگار همین است و اگر در گذرى، دیرى است که عفو تو شامل حال من بوده است و مرا خلعت عافیت پوشانیده اى.
پس خداوندا! سؤ ال مى کنم به نام هایى که در گنج پنهان خو اندوخته اى و به آنروشنى تو که در پس پرده ها پوشیده است، بر این جان فکار ببخشایى و بر این استخوان پوسیده رحمت آورى، چون تاب گرمى آفتاب تو را ندارد. چگونه تحمل گرمى آتش دوزخ کند؟ توانایى شنیدن بانگ رعد ندارد، چگونه خبر خشم تو را بشنود.
پس اى خدا! بر من رحم کن که من بى قدر و ناچیزم، و عذاب من ذره اى بر مُلک تو نیفزاید و اگر هم بیفزاید هر چند فزونى ملک تو را دوست دارم ، اما از تو مى خواهم از این افزایش در گذرى، لکن اى خداى من! پادشاهى تو بزرگتر از آن و ملک تو استوارتر از آن است که طاعت مطیعان بر آن بیفزاید، یا معصیت گنهکاران از آن بکاهد.
پس بر من رحم کن اى مهربان ترین مهربانان، و از من درگذر اى ذالجلال و الاکرام، و توبه مرا بپذیر که تویى بسیار پذیرنده توبه و مهربان.
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۰۵ میرتاج الدینی
سمانه جان متوجه حرفت نشدم....
میشه یه کم برام بیشتر توضیح بدی؟
حرف حسابیه! به شرطی که بهش عمل بشه . خود خوندن قرآنه که چشمهارو به جزییات باز میکنه.
خدا علو درجات بده به آیت الله بهجت.
یکی از عذاب ها ی بزرگ در محشر بی آبرویی است، پیرامون معنای اشتاتا ، محشور شدن انسان ها به شکل عذابی است که به آن معذب هستند. یکی از عذاب ها ی بزرگ در محشر بی آبرویی است، انسان هایی د رمحشر هستند که آرزو می کنند آنها را سریعتر به جهنم ببرند چون در دنیا آدم آبرومند و مورد اعتماد مردم بودند. این بی آبرویی از هر عذابی بدتر است.
یاد جمله ی آشنای آیت الله بحجت افتادم
که آمده ایم زندگی کنیم تا "وزن" پیدا کنیم ، قیمت پیدا کنیم ، نه آنکه به هر قیمتی زندگی کنیم....
زلزله برای آن است که بفهمی هر انتخاب تو در این مدار مهم است
و قران همان چیز مورد نیازی است که برای صحیح چیدن این مدار زندگی لازم است
رسیدیم دوباره به همان قرآن خواندن به عنوان درمان همیشگی
ی پیشنهاد طهارتی : هر از چند گاهی بهشت زهرا بریم. نظرعبرت ساز خوبی داره.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
وقتی خللی نباشه و خیر محض باشه دیگه ذره ای تو این عوالم نیست که او نداشته باشه.
خ مردانی عزیز حدیث بجایی رو ذکر کردید. این سه مورد خودشون موجب ذره بین شدن آدم میشه. هر قدر بیشتر عمل کنه بیشتر بهره میبره.
...خواهرا تصویر سازی کنید:
پازلی انسانی را تصور نمایید که قرار است که هایی خیر و درست را برخود بچسباند.آن هم با چسب رازی که هرگز جدا نشود.حال اگر این پازلهای علمی از جنس شر باشند و این انسان بچسباند.
دیری نمیپاید که با زلزله ای عظیم از جنس سوره نبا مواجه خواهد شد.و وقتی وی را میخواهند با پازلهای خیر میزان کنند.و این انسان علم به شر بودن پازلهای خود پیدا میکند.به ازای هر پازل شر، به نوعی با تکانه های این زلزله مواجه میشود و عذاب متناسب آن را دریافت میکند.
حال اینجای قضیه که عمق ماجراست را نقل به مضمون میگویم و ارتباط آنرا با متن پاراگراف قبلی مشاهده نمایید:
و اینجاست که امام علی ع میفرمایند : اگر قیامت شود( زلزله بیاید) " ذره" ای بر علمم افزوده یا ازان کاسته نمیشود.
خواهران این روایت یعنی چی؟ یعنی ایشان به قدری با آخرت و علم اخروی منطبق هستند که...
و ایشان خود زلزله و نبا عظیم هستند....
صلوات بلند...
المیزان: اینکه زلزال را به زمین اضافه کرو و فرمود "زمین زلزله اش را سر میدهد" به ما میفهماند که زمین زلزله ای مخصوص به خود دارد و این میرساند که زلزله مذکور امری عظیم و مهم است ، زلزله ای است که در شدت و هراسناکی به نهایت رسیده است.
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۳۷ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﻏﺮﻳﺐ
ﺳﻼﻡ ﻭﺏ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﺩاﺭﻳﻦ ﻣﻦ ﻛﻪ اﺯ ﻣﻂﺎﻟﺒﺶ ﺳﻮﺩ ﺑﺮﺩﻡ. ﺑﻪ اﻣﻴﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻮاﻧﺎﻥ اﺳﻼﻡ اﻫﻞﺗﺪﺑﺮ ﺩﺭ ﻗﺮاﻥ ﺷﻮﻥ ﻳﺎﻋﻠﻲ ﻣﺪﺩ اﻟﺘﻤﺎﺱ ﺩﻋﺎ
بچه ها استاد این حدیث رو زیاد برامون خوندند:
امیر المؤمنین «ع» فرمود همه خوبیها در سه خصلت جمع است نظر و خاموشى و سخن هر نظرى که عبرت خیز نباشد سهو است هر خاموشى که اندیشه در آن نیست غفلت است هر سخنى که در ذکر خدا نیست لغو است خوشا بکسى که نظرش عبرت و خاموشیش فکرت و سخنش ذکر است بر خطاى خود میگیرید و مردم از شرش آسوده‏اند.
از جمله نکاتی که برای اصلاح رای مفیده اینه که بدونیم اینقدر محکم و بی پروا رو زمین قدم بر نداریم. از جهت بی خبری میگم.
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۳۲ میرتاج الدینی
تو دنیا یه اتفاق زلزله ایِ که رخ میده
اما مهم تر از اون بعد از اون زلزله است .....
اینکه تو این دنیا زلزله خیز باشیم و هر حقی ما رو تکون بده خوبه اما مهم تر ازاون اینه که ذره ذره اعمالمون از جلوی چشممون رد شه سبک و سنگینش کنیم و با حق مقایسه اش کنیم وثقلش رو بسنجیم و ......
سم الله الرحمن الرحیم
با زدن عینک ثقل بین می توان به رویت ذره ذره ی اعمالمان برسیم
این عینک مبنایش سنجش میزان خی در اعمال است. نشان دهنده ی میزان اخلاص است در کارها هرچند آن عمل به ظاهر کوچک تلقی شود یا بزرگ.
ارزیابی غیرواقع شرمنده دوستان فامیل مردانی اشتباه خورده بود
...به نظر بنده شاید بهتر باشد عمل مبتنی بر حق را جزیی و دسته بندی کرد.حق الناس و حق الله
باطل نیز مبتنی بر هوای نفس است.
پس شاید بتوان گفت که در ذره ذره اعمالمان اگر رضایت نفس جلب گردید آن عمل شر و اگر رضایت الله و ناس جلب شد آن عمل خیر بوده است.
خود پذیرش وحی نیازمند ی زمینه نیست؟
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۲۷ میرتاج الدینی
اگه اینظور باشه .....
در مواجه با هر حقی باید یه زلزله در ما به وجود باید اونوقته که به قول دوستان از نقطه ی ضعفمان از جایی که باطل در عملمان رسوخ کرده حتی به قدر ذره.....فرو میریزیم ....
واینجوریه که به قول آقای اخوت هر جا حقی بر پاست قیامتی برپاست.....
یه چیزی که توجزوه گفته اینه وقتی بایه ناکامی جدی موجه میشیم زلزله شدیدی درما ایجادمیشه وهرچی درذهنمان ساختیم ویران میشه... این لحظه با استرس اضطراب همراهه ادم یاد گذشته اش میفته و فعالیت های خودشو ارزیابی میکنه و قوت ها عوامل موفقیت ناکامی و...ارزیابی میکنه پس هر اتفاقی ازین حیث میتونه زلزله باشه..
پس اکرهرلحظه زلزله باشه انسان به حساب خودش رسیدگی میکنه حاسبوا قبل ان تحاسبوا..
امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «هم الانبیاء و الاوصیاء» هرچه اعمال ما به اعمال انبیاء و اولیای الهی شبیه‌تر و نزدیکتر باشد وزین‌تر هم خواهد بود.(تفسیر احسن الحدیث ،ج 6،،518
محدثه جان حرفت منو یاد سوره حاقه انداخت
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۲۰ میرتاج الدینی
در واقع شاید بتونیم بگیم اون چیزی که باعث یه زلزله ی عظیم در وجود هر انسانی میشه عرضه کردن حقه.....
هرچقد فاصله با حق زیادتر آسیب زده تر از زلزله.........
خواهران تصویر سازی کنید تا عمق فاجعه بعد زلزله رو متوجه شویم ان شاالله:
زلزله که می افتد چه میشود؟ هر چه ساخته بودیم وداشتیم و نداشتیم با خاک یکسان میشود...یک چند ثانیه تکان، نتیجه و ثمره نسلها تلاش خود و دیگران را بر باد میدهد.
...یک عمر پی علم بودیم و دریغ از...
زلزله آخرت هم شاید به این صورت است.سالها در پی کسب علم و عمل بودیم، اما دریغ از سنجش و میزان کردن آن با ترازوی حقیقی...
حال سوال این است؟: چه کسی میزان تر از بقیه است؟ شهود و رویت وی چگونه بوده است؟ چگونه میتوان خود را به این میزان نزدیک تر کرد؟ چگونه میتوان خود را ترازو و میزان کنیم؟
چطور برای اومدن ی زلزله آموزش میدن و نقاط ضعف ی ساختمون رو پیدا میکنن. دقیقا همین کار رو باید با رای انجام داد . میشه در این دنیا هم چشم آدم باز میشه . اون پس لرزه هایی که دوستان اشاره کردند ،تست مقاومتیه که نباید فراموش بشن . هرقدر رای ریز بین تر و دقیقتر باشه راحتر ارتقا پیدا میکنه
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۱۷ میرتاج الدینی
پس بحث سر حق شناسی و نزدیک شدن به حقه
به میزانی که حق رو بیشتر و بهترودقیق تر بشناسیم و به اندازه ای که تلاش کنیم به اون نزدیک تر بشیم و اعمالمون رو دره دره با اون منطبق کنیم ........
پس میتونیم بگیم به عنوان حق مطلق زمان ما بحث بحث امام زمان شناسی و نزدیک تر شدن به ایشان ومنطبق کردن اعمال با رضایت ایشان است....

۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۱۶ سمیرا فولادچنگ
ی توفیق اجباری دیگه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم ترحم علی عجزنا
سلام بر خ سامانیان منور کردید
بچه ها یه سوال چرا اینجا از عمل استفاده کرده مگه تو قیامت فعلمون هم سنجبده و حساب نمیشه
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۱۴ سمیرا فولادچنگ
به نظرم رویت مقدمه می خواهد ..ما اول باید آن مقدمه ها را در وجودمان محیا کنیم تا در نهایت به پله ی رویت ذره ی خیر و شر برسیم..
دوستان یاری کنید که ببینم آیا درسته؟
به نظرم یکی از مقدمات وحی و اذن خداست...
بچه ها نظر اخری از المیزان بود
" وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ" این باشد، که آن میزانى که در قیامت اعمال با آن سنجیده مى‏شود همانا" حق" است، به این معنا که هر قدر عمل مشتمل بر حق باشد به همان اندازه اعتبار و ارزش دارد، و چون اعمال نیک مشتمل بر حق است از این رو داراى ثقل است. بر عکس عمل بد از آنجایى که مشتمل بر چیزى از حق نیست و باطل صرف است لذا داراى وزنى نیست، پس خداى سبحان در قیامت اعمال را با" حق" مى‏سنجد و وزن هر عملى به مقدار حقى است که در آن است
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۱۱ میرتاج الدینی
اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم....
سلام بر صادقی عزیز.....
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم
سلام خواهران سوره زلزال
به نظر بنده شاید دلیل اصلی تشتت و چندگانه بودن مردم به میزان دقیق و شدید و حساس بودن انسانها بر اعمالشان است . به گونه ای که اگر انسانها ذره بین شوند و مشارطه و مراقبه و محاسبه خود را بر آن سوار نمایند از تشتت در آخرت کاسته خواهد شد و همه افراد به میزان و معیار واقعی نزدیک تر میشوند.
خواهران از اینکه دیر وارد بحث شدیم عذر میخواهم.چرا که تازه به منزل رسیدیم...ببخشایید.
این سوره داره میگه برای هر کاری واحدی وجود داره که باید بر طبق اون عمل کرد همون طور که مثلا برای طول یا...یز واحدی وجود دارد . و در روز قیامت هر کدوماز اعمالمان بر طبق اون سنجیده میشه مثلا
مثلا براى نماز واحدى باشد از جنس خود آن که همان نماز حقیقى و تمام عیار است، و براى زکات و انفاق و امثال آنها مقیاس و واحدى باشد از جنس خود آنها، و همچنین براى گفتار واحدى باشد از جنس خودش، و آن کلامى است که تمامیش حق باشد و هیچ باطلى در آن راه نیافته باشد
مشگل هم سر همین رویت است " یره"
اگر این حواس ما آنطوری میبودند که قرار است در آخرت بفهمند ، کاملا حق برایشان واضح می شد و جرات انجام عملی خلاف آن را نداشتن
باید این رویت را تقویت کرد
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۰۰ میرتاج الدینی
با خانم فولاد چنگ عزیز موافقم که هم اکنون در وجود ما کارهای خیر و شر ثبت شده اند اما مسئله سر رؤیت کردنه ....
مسئله همینه که ما بتونیم از همین الآن قدرت رؤیت حق و باطل اعمالمون اون هم در حد ذره رو داشته باشیم ......
که در روزی که خواسته یا نخواسته به ما می نمایانند دچار زلزله ی عظیم اون روز نشویم......
اگر این زندگی رو یک مدار تصور بکنین، زلزال همون کلید آخر که که اگر فشار داده بشه ، این مدار روشن میشه ،اونوقت که مشخص میشه ، سیم های این مدار از کجاها حرکت کردن ، از چه موانعی رد شدن ، اصلا از چه موادی برای ساخت این مدار استفاده شده،ریز ترین عیب ها مشخص میشه ، که اگر باشه این مدار به روال صحیح خودش روشن نمیشه
سلام دوستان اگه همیشه یادمون باشه که همیشه شاهدی هست و تمام موجودات هم شهادت میدن سعی می کنیم همیشه و همه جا اثر خوبی به جا بذاریم
اگه انسان به این ایمان داشته باشه که هر کاری که میکنه همه جوره ثبت میشه و هیچ چیزی نیس که جابمونه اون موقع در مورد تک تک کارهاش حساس میشه و در مورد همشون فک می کنه که ببینه آیا بر اساس حق و حقیقت هست یا نه و از اونجا که این قران حق است می توان گفت کارهایمان باید بر آن منطبق باشه و از طرفی طبق حدیث ثقلین اهل بیت به عنوان ثقل اصغر معرفی شده و از آنجا که اهل بیت کاری جز حق انجام نمیدهند تمام زندگی و حتی نشست و برخواست انها بر اساس حق بوده و درصورتی که معیار زندگیمان بر انها منطبق باشد از زلزله روز قیامت که بازگو کننده حق است در امان خواهیم چون ما با اراده خود در این دنیا در افکارمان زلزله و تکان ایجاد کرده ایم
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۵۳ سمیرا فولادچنگ
درسته که روز قیامت زمین تمام کارهای ما را بیرون می ریزد ولی این وجود ماست که تمام کارهای خیر و شرمان در آن ثبت شده اند...اینقدر ها هم ما فعلا در این دنیا رهانشده ایم تا در قیامت به ذره ها رسیدگی شود..یاد اصحاب باغ سوره قلم افتادم که حتی نیت آن ها موجب سوختن باغشان شد..
این نکته خوبی بود شهین ، که انتقاد از خودمان میشه همون پیش لرزه ها
تا حواسمون باشه برای زلزله عظیم
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۵۲ میرتاج الدینی
اگر دقت ما در حد ذره ی کار خیر باشد به این نتیجه خواهیم رسید که به هر خیری که بر خوردیم باید آن را بزرگ شمرده و به آن چنگ زده و از دستش ندهیم و این خود یعنی سبقت گرفتن به سوی خیرات و شتافتن در انجام کار نیک و ....
اون طرف ماجرا هم دقیقا می شود دوری از ذره ذره ی شر که این نیز در خود حرکت شتابان و سبقت دارد ....
سلام نمیدونم جواب سوال اول هست یا دوم.ولی به نظرم اگر ما همیشه دنبال زلزله باشیم نه اینکه زلزله دنبال ما میتونه کمک کنه که ریزبین بمانیم.اینجا چندتا نکته هست یکی اینکه وقتی انسان تازه پا به عرصه ی مسابقه میذاره به چیزای ریز توجه میکنه:وای نمازم دیر شد .فلان جا حرفم تند بود.فلان جا بهتر میشد رفتار کنم و..ولی هرچه بزرگتر!میشیم بعضی مسایل برامون ککم اهمیت میشه و اصلا گناه حساب نمیشه.چرا ؟چون تو حسابرسی از خودمون سست عمل کردیم.دنبال زلزله ی خودمون نبودیم.حتی شاید از اون فرار کردیم که مبادا کسی از ما انتقادی کنه و..پس باید برگشت به همان زمانی که بزرگ بودیم زمان جشن تکلیف و خونه تکونی حسابی کرد.بازه ی زمانی زلزله ها کمتر بشه ریشتر اونا بالاتر بره .اینجوری ذره ها رو فراموش نخواهیم کرد.
براى نیک و بد اعمال وزنى هست، لیکن از آیه" أُولئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً" «3» استفاده مى‏شود که اعمال حبط شده برایش وزنى نیست و تنها اعمال کسانى در قیامت سنجیده مى‏شود که اعمال‏شان حبط نشده باشد، پس هر عملى که حبط نشده باشد چه نیک و چه بد ثقلى و وزنى دارد، و میزانى است که آن وزن را معلوم مى‏کند. لیکن این آیات در عین اینکه براى عمل نیک و بد ثقلى و وزنى قائل است در عین حال این سنگینى را سنگینى اضافى مى‏داند، به این معنا که حسنات را باعث ثقل میزان و سیئات را باعث خفت آن مى‏داند، نه اینکه هم حسنات داراى سنگینى باشد و هم سیئات، آن وقت این دو سنگین با هم سنجیده شود هر کدام بیشتر شد بر طبق آن حکم شود، اگر حسنات سنگین‏تر بود به نعیم جنت و اگر سیئات سنگین‏تر بود به دوزخ جزا داده شود، نه، از ظاهر آیات استفاده مى‏شود که میزان اعمال از قبیل ترازو و قپان نیست تا فرض تساوى دو کفه در آن راه داشته باشد، بلکه ظاهر آنها این است که عمل نیک باعث ثقل میزان و عمل بد باعث خفت آن است
(المیزان)
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۴۷ میرتاج الدینی
در این سوره از زمین به عنوان شاهدی بر اعمال نام برده که در روز زمین اثقالش را خارج می کند واخبارش را باز گو مینماید .....
در واقع زمین اعمال ما از ذره دره کارهای خیر یا شر ما ساخته شده که در روز قیامت به لرزه در آمده و اخبارش را باز گو میکند......
سلام شاهد! و سایر دوستان...
قبول دارم خانم علیخانی که یافتن حق داده میخاد وکلا خیلی اسون نیست..ولی اگر به ان چیزی که میدونیم درسته عمل کنیم اون چیزی روکه نمیدونیم بهمون یادمیدن همون علم1عمل1که منجرمیشه به علم2و...

ببخشید منم باید برم مهمانی!!
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۴۶ سمیرا فولادچنگ
سلام به همه ی حاضران!!
وقتی که آدم بدونه که هیچ باور، فکرو رفتار خنثی توی عالم وجود ندارد می تواند آرام آرام به ذره بینی برسد
" وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ... بِآیاتِنا یَظْلِمُونَ" این دو آیه خبر مى‏دهد از میزانى که عمل بندگان با آن سنجیده مى‏شود یا خود بندگان را از جهت عمل وزن مى‏کند، از آیات دیگرى نیز این معنا که مراد از وزن، حساب اعمال است .
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۴۲ میرتاج الدینی
سلام و عذر خواهی از تاخیر
من فکر میکنم این سوره افق دید آدم رو میبره تا قیامت و با یاد آوری زلزله عظیم اون روز و با تذکر این نکته که همه ی اعمال ذره ای خیر وذره ای شر آماده و قابل رویت است از انسان می خواهد که در دقتش را تا حد ذره ذره اعمال بالا برده و با حق منطبق کند......
سلام شاهد عزیز
بسم الله . سلام دوستان
۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۳۲ مریم مرادیان
سلام
ببخشید چون باید زود برم نظرمو میذارم
وسیله ی سنجش اعمال همیشه "حق" بوده و هست. پس برای ثبوت داشتن هنگام زلزله ی قیامت باید همین الان حق رو بشناسیم و اعمانمونو با اون مطلبقت بدیم. حالا حق رو از کجا پیدا کنیم؟ با عقلمون، قرآن و معصومین. در واقع عینک چشمامون تو زندگی عقلمونه .عقل معیار سنجشش حقه، حق هم همون خداست (فاالله هو الحق المبین) . وجود همه هستی به نور خدا روشنه. پس وقتی با نور خدا نگاه کنی همه ی وجود ها رو میبینی چون هستن، وجود دارن.مهم نیست چقدریه، مهم اینه که "وجود داشته" پس دیده میشه...
وقتی هم که مسیر حق رو بشناسیم سعی و سبقت و حرکتمونم به همون سمت میشه
سلام شهسواری جان
خب پس این شناخت مهم
اما هر شناختی ، داده هایی می خواهد
پس برای درمان ، باید یرگردیم به چند مرحله قبل
گرچه به نظر من اگر خودمون رو نزنیم به بیراهه ، حق کاملا واضحه
ازاونجایی که ثقل اعمال با حق سنجیده میشود باید در هرکاری ببینیم چقدر منطبق برحق است.
بزرگترین گناه ان است که انرا سبک بشماری
این حسی که خدای بزرگ میبینم و هر کارت در مقابل وجودی عظیم است که هرکار کوچکی بزرگ مینمایند و برای کار خوب کردن و عملی کردن تشخیص های خود هرچه زودتر اقدام میکنیم
بسم الله دوستان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی