طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

سوره مبارکه حاقه

دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۲۰ ب.ظ

حاقه سوره ایست مکی در وصف قیامت....حاقه روزی است:حق،ثابت و غیر قابل تخلف و تردید ناپذیر. در واقع حاقه همان وعده های حق الیقین خداوند است که برقرار است و انسانها با ایمان به آنها خود را بر کشتی نجات متقین سوار نموده و ایصال به مطلوب را با قراردادن گوش های خود به عنوان واعیه هایی (ظرف هایی) برای حفظ حقایق،به دست می آورند.آنچه واقعا هست و مقرر است فقط وفقط وعده های الهی و حقایق تبیین شده از جانب پروردگار است که احدی نمی تواند آن را جابه جا کند.تکذیب این حقایق (مانند قارعه و واقعه) بر وقوع آنها تاثیری نداشته،بلکه تنها این افراد خود را از تذکره هایی که می توانند با آن نجات یابند،محروم می سازند.

با توجه به تفسیر المیزان سوره ی مبارکه حاقه دارای 3بخش می باشد:

بخش اول:سرانجام امت هاییست که منکر قیامت بودند و خدای تعالی آنها را به اخذای رابیه(عقوبتی شدید)بگرفت

بخش دوم:اوصاف حاقه و اینکه افراد در این روز به 2گروه هدایت یافتگان و گمراهان تقسیم می شوند.

بخش سوم:در راستی و درستی خبرها و سخنان قرآن تاکید نموده و آنها را حق الیقین معرفی می کند.

 

از منظر دیگر می توان اصحاب روز حاقه را با توجه به باورها و رفتارها،صفات و نتایج آنها به 3گروه یمین،شمال،مقربین(کسانی که هدایت به یمن آنها اتفاق می افتد و حقایق و موضوعات کلی هم در ارتباط با این افراد است)تقسیم نمود.

با توجه به شاخص های ذکر شده ی اصحاب هدایت یافته و گمراهان در این سوره می توان با شناسایی این شاخص هاو اعمال آن در زندگی در زمره اصحاب حق بود.

ویژگی های گروه گمراهان:

تکذیب(کذب)، طغیان(طاغیه) ،عدم ایمان به خدا(لا یومن بالله)،عدم تشویق براطعام مسکین(لا یحض علی طعام المسکین)،عدم باور به حسابرسی پس از زندگی دنیایی و ....

ویژگی های گروه هدایت یافتگان:

باور به حسابرسی به اعمال پس از مرگ(انی ظننت انی ملاق حسابیه)،شنیدن حقایق و پذیرش و ایمان به آنهاو...

شاخصه ی حق تقوا و دستگیری از دیگران و شاخصه ی باطل طغیان و خودخواهی است.

 

از کنش و واکنش حق و باطل در سوره چنین نتیجه حاصل می شود که در این سوره،تمرکز مقابله جبهه حق و باطل بر سر جایگاه پیامبراکرم در ارتباط با وحی و پذیرش این ارتباط است.با فهم همین نکته می توانیم به سراغ شناخت ویژگی های امامت در جریان حق و شبه جریان باطل رویم. در این سوره امامت جریان حق با رسول کریمی است که همواره هر آنچه تبیین می کند مستقیما از جانب خدا بوده و ارتباط پیوسته او به وحی،حرف زدن از جانب خود را برای همیشه از او نفی می کند،همچنین تسبیح خدای متعالی که با رهبری چنین رسولی اتفاق می افتد،اساسی ترین ویژگی پیروان جبهه حق است.

در این سوره به صورت مستقیم  به رهبری شبه جریان باطل اشاره نمی شود،بلکه با توجه به خصوصیات مشترک همه ی پیروان باطل می توان رهبری باطل را فهمید که به جای ایمان به آنچه خداوند بر پیامبر و رسول خویش نازل کرده است،طغیان در برابر آنها را برگزیده و از این رو رهبری شبه جریان باطل در این سوره با طغیان است.

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۲
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی