طبیب دوار

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

جمع دانشجویان علوم پزشکی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران


اردوی علمی - زیارتی مشهد (بیستم تا بیست و سوم بهمن ماه)
طبیب دوار
طبقه بندی سوره ها

از کوزه همان برون تراود که در اوست

سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۳:۵۶ ب.ظ

نویسنده :محدثه سادات میرتاج الدینی_سوره مبارکه بروج

سنخیت نوع عمل با عذاب و ارتباط آن با معرفت

در آیه ۱۰ سوره مبارکه بروج که می فرماید: “ان الذین فتنوا المؤمنین و المؤمنات ثم لم یتوبوا فلهم عذاب جهنم و لهم عذاب الحریق”. که یعنی “آنانی که مردان و زنان با ایمان را شکنجه دادند و توبه نکردند برای آنها عذاب جهنم و عذاب آتش فروزان خواهد بود.” خداوند به عذاب حریق پس از ذکر عذاب جهنم اشاره میکند گویی توجه ویژه ای به عذاب حریق شده است. در خصوص این تذکر باید گفت آدمی تا خود از درون نسوخته و وجودش به آتش سوزان گرفتار نیامده باشد، نمی تواند مردان و زنان مؤمن را به جرم ایمان به خدای عزیز حمید، زنده زنده در آتش انداخته بسوزاند و خود نیز کنار آن بنشیند و تمام حادثه را نظاره کند.

“اذ هم علیها قعود” مشاهده کند تمام زجری که یک مؤمن می کشد، داد و فریادی که بر میآورد و کمک خواهی که میکند اما بنشیند و بر آنچه که بر سر مؤمنین می آورد شاهد باشد؛ شاهد بر داغی که این فتنه، بر دل مؤمن و خانواده اش می نهد داغی که به این سادگی جبران نپذیرد “و هم علی ما یفعلون بالمؤمنین شهود”.

آری انسان باید اول خود از درون تخریب شده باشد، سوخته باشد، ویران گردد تا توانایی این چنین اعمالی را بیابد و این همان حریقی است که نه در روز موعود بلکه قبل از آن و در همین دنیا بر سر اصحاب اخدود آمده است.

چنین ارتباطی در مورد تمام اعمال انسان صادق است هر عملی که از انسان صادر میشود نشان از اتفاقی است که از قبل از انجام عمل در درون انسان رخ داده است.

در توضیح بیشتر باید گفت: آدمی براساس یک سری “مشاهدات قبلی” که همان اطلاعات و علوم، دیده ها و شنیده های او می باشند با مجموعه ای از “مشاهدات بعدی” مواجه شده بین آنها ارتباط برقرار میکند و پس از آن در مورد انجام دادن یا ندادن یک عمل به” تصدیق” می رسد سپس “اقرار” کرده و در آخر مرتکب یک “عمل ” می شود.

و این همان نظام معرفتی است که در درون هر آدمی قرار یافته است بدون چنین نظامی پاداش و جزا برای انسان منطقی و ممکن نیست. بدون این نظام ایمان آوردن معنایی ندارد. بدون این نظام شناخت خداوند که از اساس ِ خلقت آدمی است ناممکن میشود. پس هر عملی که از انسان سر میزند ابتدا ریشه هایی در درون او دوانده است. عمل شاخه و برگ همان ریشه هاست و معلوم است که شاخ و برگ با اصل درخت تناسب دارد. عمل و پاداش و عقوبت نیز تناسبی به سزا دارند.

ارسالی برای نشریه کاشف

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۲
طبیب دوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی